Vol. 18 No. 35 (2024): Territorialized Knowledge and Education (July-December 2024)
Territorialized Knowledge and Education (July-December 2024)

En este dossier denominado “Saberes territorializados y educación”, se comparten artículos que analizan la educación desde un abordaje que contempla miradas que permiten complejizar nuestra comprensión a partir de reflexiones para aproximarnos a ella de un modo situado y crítico.

Disponible a cuerpo completo PDF Zenodo.

Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.11444369

Presentation

Jessica Visotsky
20-27
From frameworks and intersectionalities in territorial processes: readings in an educational key
https://doi.org/10.5281/zenodo.11441653
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11441653

Artículos

Roxana Fraticola
29-41
Scenes of school life in schools of Mapuche communities in the Huiliches Department, Neuquén Province, Argentina
https://doi.org/10.5281/zenodo.11441785
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11441785
Mirta Millan, Alexis Papazian
42-54
Indigenous peoples, education, and Genocide in Argentina. Changes and Continuities Regarding Stereotypes and Silences in the Educational System
https://doi.org/10.5281/zenodo.11441934
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11441934
Ayelen Bruegno
55-61
Cultural diversity and inequalities in the educational field: Debates and approaches from an intersectional perspective. The case of the District of Villarino, province of Buenos Aires
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442154
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442154
Verónica Hendel
62-76
Subverting the place of enunciation: towards the co-construction of questions, strategies and knowledge about our biographies and territories
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442273
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442273
Dayana Ferreira
77-87
Gramsci and Education for Ethnic-Racial Relations
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442360
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442360
Alex André Vargem
88-100
Racialization, Immigration, and Urban Space Transformations in São Paulo
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442523
PDF (Português (Brasil)) HTML (Português (Brasil)) XML (Português (Brasil)) VISOR (Português (Brasil))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442523
Aldo Ocampo González
101-125
Racialization, raciolinguistics and transracialization: ontological translations, particularist inventions of subjectivity
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442652
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442652
Martha Ligia Herrera Valdés, Liris Múnera Cavadías
126-136
Stigma in the ethnoeducational institutions of Bolívar
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442721
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442721
Jessica Visotsky
137-154
Intersectional feminisms and the protagonism of the people in the Abya Yala
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442784
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442784
Yafza Reyes-Muñoz
155-163
Racism and gender-based violence. Autoethnography of a history of desolation, pain and hope
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442864
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442864
Vilma Roxana Guzmán
164-190
Sexualities and childhoods. Knowledge and educational practices in rural and indigenous territories of the Puna Jujeña – Argentina
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442932
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442932
Waleska Rodrigues Costa
191-203
Narrative processes as crossings in the Minimum Curriculum of the Normal Course in Rio de Janeiro
https://doi.org/10.5281/zenodo.11442997
PDF (Português (Brasil)) HTML (Português (Brasil)) XML (Português (Brasil)) VISOR (Português (Brasil))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442997
Abdiel Rodríguez Reyes
204-211
University and social transformation
https://doi.org/10.5281/zenodo.11443051
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443051
Nina Lys Nunes, Letícia de Godoy Torso, Verônica Albano Colantonio, Fernanda Brando
212-227
The contribution of ecological economics to the analysis of Brazilian socio-environmental policies in the Latin American context
https://doi.org/10.5281/zenodo.11443095
PDF (Português (Brasil)) HTML (Português (Brasil)) XML (Português (Brasil)) VISOR (Português (Brasil))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443095
Ismael Cáceres-Correa
228-243
The Issue of Relationality in Advancing Towards a Pedagogy of Historical Reality
https://doi.org/10.5281/zenodo.11443223
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443223
Romina Belén Cané
244-253
The voice of childhood: contributions from the experience of popular education in the neighborhood organization of La Poderosa – Bahía Blanca
https://doi.org/10.5281/zenodo.11443334
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443334
Wilmar Harley Castillo Amorocho
254-267
The agrifood peasant territory is a bet on popular power
https://doi.org/10.5281/zenodo.11443450
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443450

Argumentos

Graciela Hernández
269-272
Do we all learn? Do we learn from the low voices of the subalterns?
https://doi.org/10.5281/zenodo.11443624
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443624

Pinceladas regionales

Iván Ávila González, Romano Ponce Díaz
274-277
The altar of the dead, generation of meaning and the preservation of memory
https://doi.org/10.5281/zenodo.11443854
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443854
Rubén Darío Hernández Cassiani
278-279
Alegríawith coconut, sweeten the soul
https://doi.org/10.5281/zenodo.11444084
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11444084

Reseñas

Teresa Evita Concha López
281-285
A review of the book People's Rights. Southern Pathways
https://doi.org/10.5281/zenodo.11444184
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11444184
Gladis Marina Brugés Moreu
286-291
Biographical journey of a Guajiro academician, Francisco Justo Pérez van-Leenden: an interpretation of his work
https://doi.org/10.5281/zenodo.11444311
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11444311