Entretextos

Current Issue

Vol. 18 No. 35 (2024)
Published junio 30, 2024
Territorialized Knowledge and Education (July-December 2024)

En este dossier denominado “Saberes territorializados y educación”, se comparten artículos que analizan la educación desde un abordaje que contempla miradas que permiten complejizar nuestra comprensión a partir de reflexiones para aproximarnos a ella de un modo situado y crítico.

Disponible a cuerpo completo PDF Zenodo.

Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.11444369

Presentation

Jessica Visotsky
20-27
From frameworks and intersectionalities in territorial processes: readings in an educational key
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11441653

Artículos

Roxana Fraticola
29-41
Scenes of school life in schools of Mapuche communities in the Huiliches Department, Neuquén Province, Argentina
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11441785
Mirta Millan, Alexis Papazian
42-54
Indigenous peoples, education, and Genocide in Argentina. Changes and Continuities Regarding Stereotypes and Silences in the Educational System
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11441934
Ayelen Bruegno
55-61
Cultural diversity and inequalities in the educational field: Debates and approaches from an intersectional perspective. The case of the District of Villarino, province of Buenos Aires
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442154
Verónica Hendel
62-76
Subverting the place of enunciation: towards the co-construction of questions, strategies and knowledge about our biographies and territories
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442273
Dayana Ferreira
77-87
Gramsci and Education for Ethnic-Racial Relations
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442360
Alex André Vargem
88-100
Racialization, Immigration, and Urban Space Transformations in São Paulo
PDF (Português (Brasil)) HTML (Português (Brasil)) XML (Português (Brasil)) VISOR (Português (Brasil))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442523
Aldo Ocampo González
101-125
Racialization, raciolinguistics and transracialization: ontological translations, particularist inventions of subjectivity
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442652
Martha Ligia Herrera Valdés, Liris Múnera Cavadías
126-136
Stigma in the ethnoeducational institutions of Bolívar
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442721
Jessica Visotsky
137-154
Intersectional feminisms and the protagonism of the people in the Abya Yala
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442784
Yafza Reyes-Muñoz
155-163
Racism and gender-based violence. Autoethnography of a history of desolation, pain and hope
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442864
Vilma Roxana Guzmán
164-190
Sexualities and childhoods. Knowledge and educational practices in rural and indigenous territories of the Puna Jujeña – Argentina
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442932
Waleska Rodrigues Costa
191-203
Narrative processes as crossings in the Minimum Curriculum of the Normal Course in Rio de Janeiro
PDF (Português (Brasil)) HTML (Português (Brasil)) XML (Português (Brasil)) VISOR (Português (Brasil))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11442997
Abdiel Rodríguez Reyes
204-211
University and social transformation
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443051
Nina Lys Nunes, Letícia de Godoy Torso, Verônica Albano Colantonio, Fernanda Brando
212-227
The contribution of ecological economics to the analysis of Brazilian socio-environmental policies in the Latin American context
PDF (Português (Brasil)) HTML (Português (Brasil)) XML (Português (Brasil)) VISOR (Português (Brasil))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443095
Ismael Cáceres-Correa
228-243
The Issue of Relationality in Advancing Towards a Pedagogy of Historical Reality
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443223
Romina Belén Cané
244-253
The voice of childhood: contributions from the experience of popular education in the neighborhood organization of La Poderosa – Bahía Blanca
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443334
Wilmar Harley Castillo Amorocho
254-267
The agrifood peasant territory is a bet on popular power
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443450

Argumentos

Graciela Hernández
269-272
Do we all learn? Do we learn from the low voices of the subalterns?
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443624

Pinceladas regionales

Iván Ávila González, Romano Ponce Díaz
274-277
The altar of the dead, generation of meaning and the preservation of memory
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11443854
Rubén Darío Hernández Cassiani
278-279
Alegríawith coconut, sweeten the soul
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11444084

Reseñas

Teresa Evita Concha López
281-285
A review of the book People's Rights. Southern Pathways
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11444184
Gladis Marina Brugés Moreu
286-291
Biographical journey of a Guajiro academician, Francisco Justo Pérez van-Leenden: an interpretation of his work
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/11444311
View All Issues