Methodology for the training of the bachelor in psychology pedagogy in the performance of the orienting function

Methodology for the training of the bachelor in psychology pedagogy in the performance of the orienting function

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8218183

Keywords:

formación docente

Abstract

The article deals with the conception of the training process of the psychopedagogue for the performance of the orienting function. Its objective is to project a methodology that contributes to the improvement of the training of the bachelor in Pedagogy Psychology in the performance of the orienting function in their contexts of professional performance. Participant observation, individual and group interviews, surveys, document review and group dynamics were used as methods. The result obtained is given by the design of the methodology that requires an objective, theoretical foundations, theoretical-instrumental apparatus, composed of actions among which, relationships of subordination and coordination are established.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivianny Guerrero Palacio

Doctoranda del Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Matanzas. Autora del capítulo La Formación del Licenciado en Pedagogía Psicología en el Pregrado. Contribución de la Disciplina Orientación Educativa, perteneciente al libro “Educación y Pedagogía 2022. Parte 4-B”. Autora principal del artículo “La formación del licenciado en pedagogía psicología para el desempeño de la función orientadora” perteneciente a la “Revista Atenas”. Licenciada en Educación. Pedagogía Psicología. Profesora Asistente del Departamento Pedagogía Psicología de la Facultad de Educación. Universidad de Matanzas. Cuba. Premio al Mérito Científico en 2018.

ivianny.guerrero@gmail.com

Juan Hernández Hernández , Universidad de Matanzas

Doctor en Ciencias Pedagógicas en el Instituto Pedagógico Estatal “V.I. Lenin” (Moscú, 1985). Máster of Arts en Pedagogía (Moscú, 1978). Profesor de Pedagogía y Psicología. Profesor Titular de la Universidad de Matanzas (2007). Ha sido Jefe de Departamento, Decano y Rector del Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello” de Matanzas. Profesor de Psicología de la Personalidad y Orientación Profesional en la Carrera Pedagogía-Psicología de la Facultad de Educación. Profesor Principal de la Disciplina “Orientación Educativa”. Miembro del Consejo Científico de la Facultad de Educación. Ha participado en Congresos Internacionales de Pedagogía y Psicología, en Congresos Internacionales Educación Superior (Universidad), en Simposios Internacionales de Educación y Cultura. Profesor de los Programas de Maestrías y del Doctorado en Ciencias de la Educación. Sus investigaciones y publicaciones están relacionadas con diversas problemáticas de la orientación y la formación profesional pedagógica, la modelación de estrategias en el área de la orientación profesional pedagógica y las claves para el perfeccionamiento de esa labor. Es estudioso de la vida y obra del eminente psicólogo L. S. Vigotsky.

juanreinaldo51@gmail.com

References

Alanís-Jiménez, J. F. (2018). Consideraciones para la formación continua de personal docente universitario. Revista Educación, 42 (2), 2-21. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v42n2/2215-2644-edu-42-02-00228.pdf

Alonso-Betancourt, L. A., Leyva-Figueredo, P. A., & Mendoza-Tauler, L. L. (2019). La metodología como resultado científico: alternativa para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Opuntia Brava, 11(Especial 2), 231-247. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/915

Fonseca-Hernández, A. A., De la Oliva- de Con, F. (2020). Metodología para la gestión del riesgo en proyectos de inversión de la industria cubana de níquel. Revista Cubana de Finanzas y Precios, 4(1), 87-98. https://www.mfp.gob.cu/revista/index.php/RCFP/article/view/09_V4N12020_AFHyFOC/09_V4N12020_AFHyFOC

Fuentes-Alfonso, L., Rodríguez-Veiguela, Y., Alberto-Santana, O. & Mendoza-Santana, N. B. (2022). La formación integral del profesional universitario matancero durante la pandemia de COVID-19. Atenas, 4(60), 198-211. https://www.researchgate.net/profile/pdf

Guerrero-Palacio, I., Hernández Hernández, J. R., Becalli Puerta, L. E., & Pérez Betancourt, A. (2023). La formación del licenciado en pedagogía psicología para el desempeño de la función orientadora. Atenas, (61) (ene.-dic.) http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/636

Hernández-Sampieri, R., Mendoza-Torres C.P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores. https://www.academia.edu/download/82354154/METODOLOGIA_SAMPIERI_2018.pdf

León-Castillo, Y., Reiné-Herrera, Y., & Aguilar-Aguilera, M. J. (2019). La formación de profesionales universitarios en Cuba: exigencias del siglo XXI. Atenas, 1(45), 51-68. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/356

Martí, J. (1975). Educación Científica (La América, Nueva York, septiembre de 1883). En José Martí. Obras Completas. T. 8, 278 p. La Habana. Editorial de Ciencias Sociales.

Oliva-Gómez, N., Escribano-Hervis, E., Boulet-Martínez, R., & Hinojosa-O’Farril, Y. (2022). Proceso de formación y tarea de impacto: la promoción de la obra de José Martí. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142022000200014&script=sci_arttext&tlng=en

Ortiz-Torres, E. A. (2019). La calidad en la formación de doctores en Ciencias Pedagógicas: una evaluación desde sus egresados y propuestas de mejora. Revista Educación, 43(1), 1-15. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442019000100001

Published

2023-08-12

How to Cite

Guerrero Palacio , I., & Hernández Hernández , J. (2023). Methodology for the training of the bachelor in psychology pedagogy in the performance of the orienting function . Entretextos, 17(33), 76–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.8218183

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

Loading...