Vol. 18 No. 34 (2024): Carmelina Paba Barbosa, distinguished teacher and researcher (January-June 2024)
Carmelina Paba Barbosa, distinguished teacher and researcher (January-June 2024)

El mundo actual, caracterizado por constantes convulsiones, crisis, guerras convencionales y no convencionales, desigualdades norte-sur, marginación, proteccionismo, afectaciones al medio ambiente, a la salud mental, que manifiestan ya sus consecuencias para la vida en el planeta Tierra, secuelas de la reciente pandemia provovaca por el Covid 19, está necesitado de demostraciones de humanismo, de ética y valores compartidos, de ejemplos de pulcritud en el pensar y actuar de hombres y mujeres, que desde sus puestos laborales y contextos, enaltezcan la cultura que representan.

También disponible a cuerpo completo PDF.

Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.10529254

Editorial

Emilce Sánchez Castellón
20-21
When seeds bear fruit
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472596
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472596
Ligia Sánchez Castellón
22-23
There are people who vibrate
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472602
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472602
Rebeca González Sanjuán
24-27
Carmelina Paba Barbosa: teacher and researcher
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472628
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472628

Prólogo

José Pacheco Ricaurte
28-31
The teacher of teachrs
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472630
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472630

Perfiles

Elda Cerchiaro Ceballos
32-35
Commitment, vocation and tenacity: the academic career of a teacher who chose to be one
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472632
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472632

Semblanzas

Amanda Iguarán Jiménez, María Mieles Barrera, Rebeca González Sanjuan
36-47
Carmelina Paba Barbosa, a life dedicated to education and research
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472634
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472634

Artículos

Ligia Sánchez Castellón, Emilce Beatriz Sánchez Castellón
49-71
Carmelina Paba Barbosa: her legacy in the teachers and others proffessionals training
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472636
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472636
Luis Alvear Ortiz
72-82
Development of reading and writing skills in early school children
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472638
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472638
Amanda Iguarán Jiménez, Francisco Lanao Gracia, Sheris de la Cruz Pabón
83-101
Research: teaching strategy for the development of labor skills
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472743
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472743
Carlos Mojica Cely
102-114
Interseccionality: towards the guarantee of the human rights in Colombia
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472741
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472741
Carmelina Paba Barbosa, Amanda Iguarán Jiménez, Esther Sequea Gutiérrez
115-133
Learning english: importance and satisfaction case student’s aquaculture and agroindustrial center, Gaira, Magdalena regional
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472739
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472739
Rafael Mercado Epieyu
134-161
Sense of live: the semantic spirality of stories and the origin of native words
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472737
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472737
Carmen Reynoso Escorcia, David Vega Villa, Camilo Velandia Arias , Carmelina Paba Barbosa , Ubaldo Rodríguez De Ávila
162-182
Early detection of mild or moderate depressive symptoms in young university women
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472735
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472735
Heygui Araujo Zúñiga, Camilo Velandia Arias
183-200
Depression and mood-congruent memory in university students
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472733
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472733
Ubaldo Rodríguez de Ávila, Fabíola Campos, Zuany Paba Argote
201-218
Chronotype, floating anxiety, academic performance and affability in university students
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472731
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472731
Rosyaira Meza Contreras, Carlos Alfaro Camargo
219-235
Digital narratives: a pedagogical strategy to develop communicative competences
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472729
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472729
Maryluz Gómez Plata, Kelly Obispo Salazar, Elda Cerchiaro Ceballos
236-246
Research trends in the cognition and education group:a bibliometric mapping analysis
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472727
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472727
Clinton Ramírez Contreras
247-261
The ethnic limbo in the story "that horrible way to separate me from you", by Vicenta Siosi
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472725
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472725
Roberto Rico-Carrillo, Juan Cardona-Castaño, Ana Rosas-Acevedo
262-283
Opportunity for implementation of the Paris agreement and the Glasgow declaration in Acapulco tourism
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472723
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472723
Elmys Escribano Hervis, Ruhadmi Boulet Martínez
284-300
Educating with José Martí in today's Cuban school
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472721
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472721
Concepción Romero Pérez, Haydee Acosta Morales
301-314
The identity: I challenge to the university youth's formation
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472719
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472719

Argumentos

María Mieles Barrera
316-324
Contributions of cognitive science to the undeerstanding cognition
https://doi.org/10.5281/zenodo.10472717
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10472717

Pinceladas regionales

Camilo Velandia Arias
326
Bad time on saturday
https://doi.org/10.5281/zenodo.10473049
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10473049
Rubén Hernández Cassiani
327-334
Poetry, memory words and knowledg
https://doi.org/10.5281/zenodo.10473045
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10473045
Limedis Castillo Mendoza
335-336
Intuit The Rain
https://doi.org/10.5281/zenodo.10473043
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10473043

Reseñas

David Vega Villa, Virginia Barrero Toncel
338-343
Multidimensional scales of perceived self- efficacy (MSPSE): measurement invariance across italian and colombian adolescents
https://doi.org/10.5281/zenodo.10473041
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10473041
Juan Ramos López
344-348
Allen, C. J. & León Llerena, L. M., (trans.) (2008). The Coca trastes: Coca anda Cultural identity in an Andina Comunity. Andina Regional Studies Center Bartolomé de Las Casas
https://doi.org/10.5281/zenodo.10473039
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/10473039