Abstract
The access of disable students to different majors at the University of Matanzas City increases every academic year. This research was carried out through testimonies, surveys and interviews applied to fifty-three students and their professors. The objective consisted in proposing an educative strategy for strengthening the extension component, which was structured into three stages: propaedeutic, planning – execution of actions and evaluation. The proposal was submitted to the usersꞌ opinion, with positive judgements about its relevance, viability and transcendence in a better visibility of university students with disabilities, from the extentionist component of their professional formation.
References
Batista, P., Torralba, J. E. (2017). Inclusión educativa: retos para la enseñanza media superior en Cuba. Revista Temas, 89(90), 97-103.
Domínguez, M. I. (2016). Educación superior: ¿inclusión social o reproducción de desigualdades? Revista Temas, 87(88), 20-27.
García, X., Bermúdez, I. L. (2020). Educación inclusiva: una escuela para todos. Editorial: Universo Sur.
Guirado, V., García X., & Martín, D M. (2017). Bases teórico-metodológicas para la atención a la diversidad y la inclusión educativa. Revista Universidad y Sociedad, 9 (2), 82-88. http://rus.ucf.edu.cu/ index.php/rus
Hernández, H., Hernández, A., & González, M. (2013). La formación profesional en el contexto de la educación superior cubana. Características principales. En A. Hernández (Coord.), Aportes de Enfoque histórico-cultural a la educación. Experiencias de su aplicación en la Universidad de La Habana, Cuba. Editorial FEDUN.
Horruitiner, P. (2007). El proceso de formación. Sus características. Revista Pedagogía Universitaria, 12 (4), 13-48.
Horruitiner, P. (2011). La Educación Superior. Retos y perspectivas en la sociedad cubana. Curso 17. Pedagogía 2011. Sello editor Educación Cubana. La Habana
Lantigua, L. (2020). La inclusión educativa en el contexto educativo matancero. Editorial REDIPE Capítulo-Estados Instituciones sede. Capítulo de libro electrónico ISBN: 978-1- 951198-45-9.
Mederos, M., Armas, N., & Valdés, D. (2010). La formación integral de los estudiantes universitarios desde una formación académica, laboral, investigativa y extensionista. Revista Varela, 3(27), ISSN 1810-3413.
Nova, A. J. (2017). Formación integral en la educación superior: análisis de contenido de discursos políticos. Revista Praxis & Saber, 8 (17). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Ojalvo V., Curiel L (2015). La formación integral del estudiante y la formación continua de los profesores en la Educación Superior cubana: el papel de la Responsabilidad
Social Universitaria (RSU) en su consecución. ECPS journal. (2015). http://www.ledonline.it/ECPS-journal/
Orozco, L. (2011). La formación integral: Menos retórica y más reconocimiento de la tarea necesaria. Universidad y Cambio. http:// universidadycambiosocial.blogspot.mx/2011/03/la-formacion-integralmenos-retorica-y.html
Vázquez, F. (2012). La formación integral del estudiante universitario: el caso de la UNACH. Revista Congreso Universidad. I(3) ISSN: 2306-918X. Editorial Universitaria Félix Varela.
Vázquez, A., Akudovich, S., & Pérez, K. (2015). La atención educativa al estudiante universitario con discapacidad. Revista científico pedagógica Mendive, 13(50) RNPS 2057, ISSN 1815-7696.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Leyanis Lantigua Estupiñán, Rosa Castellanos Pérez, Dulce Martín González