The educational research as the didactics of sterility
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))
HTML (Español (España))
VISOR (Español (España))

Keywords

education
pedagogical research
educational publication
scientific publication

How to Cite

Nadal Masegosa , A. (2022). The educational research as the didactics of sterility. Entretextos, 16(31), 107–120. https://doi.org/10.5281/zenodo.7352985

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/7352985

Abstract

The prevailing academic capitalism requires research in accordance with said ideology, and within this, the social sciences and educational research contribute to the teaching of all kinds of subjects not related to social change, to a didactics of sterility. Through virtual ethnography, different publications are analyzed with the aim of, through concrete examples, understanding how the results of productions whose objective becomes sterile are disseminated, by not influencing policies, institutions and measures related to what is researched about. Thousands of articles each year do not imply more than the perpetuation of a dynamic marked by publication as the goal of university professional promotion, always within what is politically correct, harmless to the prevailing regime, within the neoliberalism that finances science in its own benefit.

https://doi.org/10.5281/zenodo.7352985
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))
HTML (Español (España))
VISOR (Español (España))

References

Ballestar, M. T., Sainz, J. y Sanz, I. (2022). Evaluación económica de intervenciones educativas en la LOMLOE: propuestas de mejora con inteligencia artificial. Revista Española de Pedagogía, 80(281), 139-160. DOI: https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-09

Barraza-García, Z. M., Romo, A. y Roa-Fuentes, S. (2022). Actividad matemática creativa y desarrollo del talento matemático a través del modelo praxeológico. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e01, 1-18. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e01.4167

Chomsky, N. y Foucault, M. (2006). La Naturaleza Humana: Justicia versus Poder. Un debate. Katz Editores.

Comunicar (10 de febrero de 2022a). Comunicar. https://www.revistacomunicar.com/

Comunicar (12 de marzo de 2022b). Temática. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=tematica

Comunicar (14 de abril de 2022c). Calls for papers. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=calls-for-papers

Cuñat, M. y Cuñat, R. J. (2022). Las leyes de educación en España vs resultados de evaluación del Informe Pisa. Educatio Siglo XXI, 40(1), 9–30. DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.431691

De Vito, E. L. (2019). Sci-Hub. Eliminando barreras al acceso a la información científica. Entre la ilegalidad y la legitimidad. Medicina (Buenos Aires), 79(5), pp. 401-406. https://www.medicinabuenosaires.com/PMID/31671391.pdf

Education First (2021). EF EPI. Índice EF de nivel de inglés. Una clasificación de 112 países y regiones en función de su nivel de inglés. https://www.ef.com.es/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom-epi-site/reports/2021/ef-epi-2021-spanish.pdf

Espinoza, R., Angulo, J. F. (comp.) (2020). Conceptos para disolver la educación capitalista. Terra Ignota Ediciones.

Faya-Ornia, G., Barranco-Izquierdo, N., Calderón-Quindós, T. y Quijada-Diez, C. (2022). Subtitle creation and subtitle alignment as didactic resources for foreign language teaching. Culture and Education, 34(1), 180-187. DOI: 10.1080/11356405.2021.2007617

Fernández, M. (16 de marzo de 2019). El subidón bursátil de Unir, la universidad próxima al PP. El País. https://elpais.com/economia/2019/03/14/actualidad/1552584886_305376.html

Feyerabend, P. (2001). Cómo defender a la sociedad de la ciencia. Polis, 1, 1-8. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2797156.pdf

Fortes, J. A. (2010). Intelectuales de consumo. Literatura y Cultura de Estado en España (1982-2009). Editorial Almuzara.

Foucault, M. (2012). El poder, una bestia magnífica. Sobre el poder, la prisión y la vida. Siglo Veintiuno Editores.

Fuentes, J. L., Luque, D., López, E. (2012). Análisis bibliométrico de las revistas españolas de educación incluidas en el "Journal Citation Report". Producción científica y elementos controvertidos. Teoría de la Educación, 24(1), pp. 183-217.

García, P. (2005). El enigma de la docilidad. Sobre la implicación de la Escuela en el exterminio global de la disensión y de la diferencia. Virus Editorial.

García, P. (2009). El educador mercenario. Virus Editorial.

Gil, F. (2022). La Pedagogía ante el desfase prometeico del transhumanismo. Revista de Educación, 396, 11-33. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2022-396-528

Hernández, J. M. (2021). La dictadura del inglés en la ciencia: el 95% de los artículos se publica en esa lengua y solo el 1% en español o portugués. El País. https://elpais.com/ciencia/2021-07-27/la-dictadura-del-ingles-en-la-ciencia-el-95-de-los-articulos-se-publica-en-esa-lengua-y-solo-el-1-en-espanol-o-portugues.html

Hine, C. (2017). Ethnography and the Internet: Taking Account of Emerging Technological Landscapes. Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, 10, 315-329. DOI: https://doi.org/10.1007/s40647-017-0178-7

Hirtt, N. (2009). El planteamiento por competencias: una mistificación pedagógica. L´école démocratique, 39 (septiembre), 1-15. https://crisiseducativa.files.wordpress.com/2011/04/planteamiento_por_competencias.pdf

Horel, S. (8 de mayo de 2019). Enquête sur la science sous influence des millions de Coca-Cola. Le Monde. https://www.lemonde.fr/planete/article/2019/05/08/enquete-sur-la-science-sous-influence-des-millions-de-coca-cola_5459509_3244.html

Illescas, J. E. (2018). Educación Tóxica. El imperio de las pantallas y la música dominante en niños y adolescentes. El Viejo Topo.

Ioannidis, J. P. A., Klavans, R., Boyack, K. W. (2018). Thousands of scientists publish a paper every five days. Nature. https://www.nature.com/articles/d41586-018-06185-8

Intxusta, A. (25 de marzo de 2016). Iribas lleva cinco meses trabajando para la UNIR y cobrando cesantías. Gara. https://www.naiz.eus/eu/hemeroteca/gara/editions/2016-03-25/hemeroteca_articles/iribas-lleva-cinco-meses-trabajando-para-la-unir-y-cobrando-cesantias

Levitt, S. D. y Dubner, S. J. (2007). Freakonomics. Un economista políticamente incorrecto explora el lado oculto de lo que nos afecta. Ediciones B.

Luna, D. (2020). El dispositivo: una metáfora foucaultiana para la investigación educativa. Athenea Digital, 20(1), e2486. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2486

Maidansky, A. (2022). Vygotsky on cultural-historical development: from the primitive to the superhuman. Culture and Education, 34(1), 188-210. DOI: 10.1080/11356405.2021.2017720

Mila, F. L, Yánez, K. A. y Maldonado, X. E. (2022). Estrategias para la enseñanza andragógica del derecho en contextos virtuales. Formación Universitaria, 15(2), 61-70. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000200061

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). 24 propuestas de reforma para la mejora de la profesión docente. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Nadal, A. y Carreras, V. (2021). Distopía, tecnología y enseñanza. análisis didáctico. En Nadal, A. (Coord.), Educación en el siglo XXI: efectos de la Covid-19. Evaluaciones, didácticas, teorías (págs. 3-13). Servicios Académicos Intercontinentales S.L./Grupo Eumed.net. https://www.eumed.net/es/libros/libro/actas-educacion-21

Oyarzún-Aravena, A. M., Moya-Barria, I. I. y Navarro-Pérez, D. J. (2022). Formación en química computacional y sus aplicaciones a través de un proyecto de investigación desarrollado en la Patagonia chilena. Formación Universitaria, 15(2), 103-116. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000200103

Padilla-Carmona, T., Gil Flores, J. y Rísquez, A. (2022). Autoeficacia en el uso de TIC en estudiantes universitarios maduros. Educación XX1, 25(1), 19-40. DOI: https://doi.org/10.5944/educXX1.30254

Psicología Educativa (1 de marzo de 2022). Psicología Educativa. https://journals.copmadrid.org/psed/

Rey-López, J. P., Gonzalez C. A. (2019). Research partnerships between Coca-Cola and health organizations in Spain. European Journal of Public Health, 29.(5), pp. 810-815. DOI: https://doi.org/10.1093/eurpub/cky175

Romero, C. y Lozano, V. (2015). Actualización docente: la postmodernidad y la película de Matrix. Opción, 31(3), 1086-1103. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045567057

Rovira-Collado, J., Ruiz, M. yGómez-Trigueros, I. M. (2022). Interdisciplinariedad, multimodalidad y TIC en el diseño de constelaciones literarias para la formación lectora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e05, 1-12. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e05.4115

Ruíz, R. (18 de noviembre de 2020). El nivel de inglés de España no mejora y se estanca en el ranking mundial. Cope. https://www.cope.es/emisoras/la-rioja/la-rioja-provincia/logrono/noticias/nivel-ingles-espana-mejora-estanca-ranking-mundial-20201118_1004459

Sánchez, M., Cuesta, J. D. e Izquierdo, T. (2022). Propiedades psicométricas del cuestionario sobre comportamiento lector y socialización familiar. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e02, 1-11. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e02.3648

Santos, M. A., Fernández-Ríos, L. (2016). “El factor de impacto y el futuro de las revistas académicas. El riesgo de patologización”. Innovación Educativa, 16(72), 35-51.

Tapia-Vidal, A. S. (2021). Competencias comunicativas interculturales en la formación de profesores en Wallmapu. Entretextos, 29, 53-67. DOI: doi.org/10.5281/zenodo.5716219

Villarreal, A. (15 de febrero de 2018). Todos contra Elsevier, el gigante editorial científico que cobra a España 25 'kilos' al año. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/tecnologia/ciencia/2018-02-15/todos-contra-elsevier-gigante-revistas-cientificas_1521884/

Wang, Y., Matvieieva, O. y Zheng, Q.-W. (2022). Effectiveness of the Orff and Kodaly methods for the development of musical ability in preschool children compared to a standard curriculum. Culture and Education, 34(1), 14-38, DOI: 10.1080/11356405.2021.2006500

Woolston, C. (2021). Impact factor abandoned by Dutch university in hiring and promotion decisions. Nature, 25 June 2021. https://www.nature.com/articles/d41586-021-01759-5

Zavala-Romero, E. Á. (2018). La adicción y ansiedad vinculadas a las tecnologías de la información y comunicación, incidencia en la calidad de vida de los estudiantes. Científica, 22(1), 29-39. https://www.redalyc.org/journal/614/61458000004/html/

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Antonio Nadal Masegosa

Downloads

Download data is not yet available.