Research: teaching strategy for the development of labor skills

Research: teaching strategy for the development of labor skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10472743

Keywords:

pensamiento crítico–reflexivo, herramientas didácticas, investigación, estrategia

Abstract

Initiating knowledge, through critical-reflexive thinking, in the teaching and learning processes of professional technical training, has made it possible to appreciate work skills and abilities in an active way in the work environment. This research was based on a qualitative methodology, with a hermeneutic-holistic approach and case study design. The compilation of the information was carried out through an interview applied to seven teaching directors of technical labor, and professional careers. The findings determined that the didactic strategy for research can be useful in the classroom to enhance professional skills in students of technical careers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Iguarán Jiménez, Universidad del Magdalena

Magister en Educación, Universidad de la Costa, Colombia. Especialista en Docencia Universitaria, Universidad del Magdalena. Psicóloga, Universidad del Magdalena. Docente catedrático universidad del Magdalena. Grupo de investigación Cognición y Educación

Francisco Lanao Gracia, Universidad del Magdalena

Magíster en Administración y Planificación Educativa, Universidad Metropolitana de Ciencia y Tecnología–UMECIT, Panamá. Administrador de Empresas Agropecuarias, Universidad del Magdalena. Docente catedrático Universidad del Magdalena.

Sheris de la Cruz Pabón, Universidad del Magdalena

Magister en Salud Ocupacional y Seguridad Industrial, Universidad Metropolitana de Ciencia y Tecnología–UMECIT, Panamá. Magister en Administración y Planificación en Educación, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología. Especialista en Gerencia y Auditoría en la Calidad de la Salud, Universidad de Bogotá Tadeo Lozano. Enfermera, Universidad del Magdalena. Docente catedrático Universidad del Magdalena. Grupo de investigación Ciencias del cuidado Enfermería.

References

Cañal, P., García, J. & Porlán A. (2000). Un modelo Alternativo para transformar la educación: El modelo de investigación en la escuela. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 4 (1) 55-87. https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/193

Cárdenas, L., Parra, L., Pérez, A., & Rincón, S. (2017). Las estrategias metacognitivas como herramientas transformadoras de las prácticas de aula para fortalecer la comprensión lectora de los estudiantes de básicas primarias del I.E.D Gonzalo Jiménez de Quesada del municipio de Suesca Cundinamarca. Repositorio de la Maestría en Pedagogía de la Universidad de la Sabana, Bogotá, Colombia. 15 de julio de 2021. https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/33266/trabajo_grado.pdf?sequence=5&isAllowed=y. Consultado el 18 de febrero de 2021

Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 05 de junio 2021. https://buo.org.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf.

Fuster Guillen, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

García, F. (2000). Aprender Investigando: Una propuesta Metodológica basada en la Investigación. 09 de junio 2021. https://docs.google.com/document/d/1Nq8gz1MpyejR-djvllpe6uughWQvq8GBSbKbbBrgy3E/edit

Guevara, G., Verdesoto, A. & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, Cientifica mundo de la investigación y el conocimiento, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Hernández, Fernández y Baptista (2014). Metodología De La Investigación. Mc Graw Hill. México DF, 4ª Edición.

Hurtado de B. J. (2018). Metodología de la Investigación holística. 10 de junio de 2021. https://ayudacontextos.files.wordpress.com/2018/04/jacqueline-hurtado-de-barrera-metodologia-de-investigacion-holistica.pdf

ICFES (2019). Informe ICFES Magdalena entidad territorial certificada. 2 de septiembre de 2021. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1682829/Taller%20construyendo%20pais%20-%20MAGDALENA.pdf

ICFES (2020). Informe nacional Saber TyT 2016 – 2019. 12 de septiembre de 2021. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1711716/Informe%20nacional%20Saber%20TyT%202016%20-%202019.pdf

ICFES (2021). Saber TyT. 14 de septiembre de 2021. https://www.icfes.gov.co/resultados-saber-tyt

Iriarte, A. (2020). Fenomenología-hermenéutica de la investigación formativa. El formador de formadores: de la imposición a la transformación. Investigación, desarrollo e innovación., 10 (2), 311-322. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10722

Ledesma Albornoz, Álvaro. (2021). El método hermenéutico-fenomenológico de Martin Heidegger y la posibilidad de una investigación filosófica independiente. Studia Heideggeriana, 10, 245-262. https://doi.org/10.46605/sh.vol10.2021.115

Ley 1064 (2006). Fortalecimiento de la Educación para el trabajo y el desarrollo humano. 08 de junio 2021. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104704_archivo_pdf.pdf.

Martínez, R. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista electrónica de la Corporación Internacional para el Desarrollo Educativo. Silogismos de Investigación, 1 (1) s.p. http://www.cide.edu.co/doc/investigacion/3.%20metodos%20de%20investigacion.pdf.

Massimino, L. (2010), Investigación Educativa. Disponible en: http://www.lauramassimino.com/proyectos/webquest/1-1-que-es-lainvestigacion-educativa

Mendoza, Y. & Mamani, J. (2012). Estrategias de enseñanza - aprendizaje de los docentes de la facultad de ciencias sociales de la universidad nacional del altiplano. Investigaciónen Comunicacióny Desarrollo, 3(7), 58-67. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=449845035006

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2021). Análisis de los resultados de las pruebas Saber TyT para 2021. Instituto Colombiano para para la Evaluación de la Educación. https://www.icfes.gov.co/web/guest/acerca-del-examen-saber-tyt#Dirigido%20a

Ministerio de Educación Nacional. Ley 115 de 1994: Programas Técnicos ofrecidos por instituciones de educación o formal. 10 de junio de 2021https://www.mineducacion.gov.co/1621/article87076.html#:~:text=As%C3%AD%20las%20cosas%2C%20para%20las,instituci%C3%B3n%20de%20educaci%C3%B3n%20no%20formal.

Monsalve, M., Lora, M., Jiménez, D., Ortiz, M., Villalba, A., & Collante, C. (2018). Competencias investigativas para el fomento de la producción científica y actividad investigadora en docentes universitarios. R. d. Vásquez Fruto, M. Herazo, JC De Los Ríos Castiblanco, CM Archila, R. Duarte, D. Rodríguez Gutiérrez, S. Educación Jurídica: Reflexiones desde la perspectiva americana (págs. 170-205). Barranquilla: Editorial Coruniamericana.

Peréz, M. (2012). Fortalecimiento de las competencias investigativas en el contexto de la educación superior en Colombia. Revista de investigación UNAD, 11(1), 13 -14. https://doi.org/10.22490/25391887.770

Perilla, L. & Rodríguez, E. (2010). Proyectos de aula:una estrategia didáctica hacia el desarrollo decompetencias investigativas. Episteme 1 (7) 7-14. https://educrea.cl/proyectos-de-aula-una-estrategia-didactica-hacia-el-desarrollo-de-competencias-investigativas/

Otzen, T, & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Universidad estatal a distancia (2013). ¿Qué son las estrategias didácticas? 17 de septiembre de 2021. https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos_curso_2013.pdf

Published

2024-01-22

How to Cite

Iguarán Jiménez, A., Lanao Gracia, F., & de la Cruz Pabón, S. (2024). Research: teaching strategy for the development of labor skills. Entretextos, 18(34), 83–101. https://doi.org/10.5281/zenodo.10472743
Loading...