Reflections on the impact of Historical thinking on the apprehension of reality
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))

Keywords

reality
history
praxis
citizenship
politics

How to Cite

Cáceres-Correa , I., & Sandoval Delgado , V. (2021). Reflections on the impact of Historical thinking on the apprehension of reality. Entretextos, 15(28), 120–136. https://doi.org/10.5281/zenodo.5117924

Abstract

The training of reflective and active citizens is one of the most present expectations today, for this reason, our article discusses the importance of developing competencies of Historical thinking that contribute to this expectation. This type of thinking is essential for the development of a historical consciousness that uses the analysis of the past to give explanations to contemporary problems, giving those who study history an insight that is useful for social life. We have used a dialogue from the philosophy of Xavier Zubiri and Ignacio Ellacuría to carry out a critical reflection on the possibilities that Historical thinking gives us in pedagogy in history. We propose a proposal in which it is recognized that the understanding of history is directly related to the transformation of reality and we conclude that the teaching of this discipline has become indispensable if what we want is active citizenship.

https://doi.org/10.5281/zenodo.5117924
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))

References

Carretero, M., & Montanero, M. (2008). Enseñanza y aprendizaje de la Historia: aspectos cognitivos y culturales. Cultura y educación, 20(2), 133-142.

Domínguez, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Barcelona: Graó.

Ellacuría, Ignacio. (1990). Filosofía de la realidad histórica. UCA.

Gómez, C., Ortuño, J., & Molina Puche, Sebastián (2014). Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Revista Tempo e Argumento, 6(11), 5-27. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338131531002

Ibagón Martín, N. & Minte Münzenmayer, A. (2019). El pensamiento histórico en contextos escolares. Hacia una definición compleja de la enseñanza de Clío. Zona Proxima, 31, 107-131.

Ponce, A.I. (2015). Seixas, Peter y Tom Morton. 2013. The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson College Indigenous [218 pp.]. Revista de Estudios Sociales, (52), 225-228.http://dx.doi.org/10.7440/res52.2015.17

Pulido Cárdenas, Miguel. (2009). Pensamiento complejo: una perspectiva para enseñar a pensar la historia en el contexto del aula. Ciencia y Sociedad, vol. XXXIV, núm. 2, abril-junio, pp. 234-263

Santiesteban, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clio & asociados, (14), 34-56. Recuperado de https://www.revistas.fahce.unlp.edu.ar/index.php/clio/article/view/clion14a03

Santisteban Fernández, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria. Cadernos Cedes, 30(82), 281-309.

Seixas, P., & Morton, T. (2013). The big six: Historical thinking concepts. Toronto: Nelson Education.

Zubiri, Xavier. (1982) Inteligencia y logos. Madrid: Alianza editorial.

Zubiri, Xavier. (1988). Inteligencia Sentiente. Inteligencia y Realidad. Madrid: Alianza Editorial / Fundación Xavier Zubiri

Zubiri, Xavier. (1995). Estructura dinámica de la realidad. 2ª edición. Madrid: Alianza editorial.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ismael Cáceres-Correa , Valeria Sandoval Delgado

Downloads

Download data is not yet available.