Abstract
This article focuses on arguing the significance of promoting values from an ethic, based on the foundations of neuroeducation, ecological transition and literature, three coves that are articulated for the formation and development of values in the current school. The idea of the need to transform the processes in the educational ecosystems in accordance with the demands of the world in the third decade of the XXI century is developed, the use of theoretical research methods and the recovery of experiences of the authors fertilize the proposed purpose.
References
Addine, F., García, G. (2022). “Formación interdisciplinaria a nivel doctoral en Cuba”. ¿Proceso y resultado? Revista Cubana de Educación Superior, 41 (Sup.1).
Antúnez, S. (2009). Cómo educar en valores. Madrid: Nárcea.
Arboleda, J. C. (2020). “Hacia una didáctica comprensivo edificadora”. En: Hacia una didáctica humanista (pp. 389-460). Madrid: REDIPE-UNED.
Barba, B. (2005). “Educación y valores. Una búsqueda para reconstruir la convivencia”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9-14.
Barbera, G. (2008). María Guadalupe Ramos: la educación en valores. Revista Educación en Valores, 1(8), 110-118. Universidad de Carabobo. Venezuela. https://acortar.link/kQTgGQ
Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós Comunicación.
Campos, A. L. (2002). Understanding the Brain: Towards a New Learning Science. OECD.
CEPAL. Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social 2030 de Cuba. Observatorio Regional de Planificación para el Desarrollo de América Latina y el Caribe. https://observatorioplanificacion.cepal.org/es
Codina, M. J. (2014). “Neuroeducación: reflexiones sobre neurociencia, filosofía y educación”. Postconvencionales: ética, universidad, democracia, (7-8), 164-181. https://acortar.link/oDGsu8
Díaz-Gibson, J., Dali, A. (2020). What if we understand Schools as a Learning Ecosystems in times of COVID-19 Pandemic. Teachers College Record.
Fabelo, J. R. (2003). Valores y sus desafíos actuales. La Habana Editorial José Martí.
Flores-Vivar, J. M., García, F. J. (2023). “Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4)”. Comunicar, 74.
Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP). (2019). Documentos para el perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. ICCP.
Lamus de Rodríguez T. M., Moreira-Choez, J. S., & Castro, G. J. (2023). “Propuesta de formación docente para incentivo de la resiliencia, la neurociencia afectiva y cognición social de alumnos que estudian en pandemia”. Revista Científica Uisrael, 10(1), 41–60. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n1.2023.640
Martí Pérez, J. J. (1975). Educación popular, en José Martí. Obras Completas Tomo XIX. 375 p. La Habana. Editorial de Ciencias Sociales.
Martí Pérez, J. J. (1975). Tilden, La República, Nueva York, 12 de agosto de 1886, en José Martí. Obras Completas, Tomo XIII, 301 p. La Habana. Editorial de Ciencias Sociales.
Meneses-Granados, N. (2019). “Neuroeducación. Sólo se puede aprender aquello que se ama, de Francisco Mora Teruel”. Perfiles Educativos, 41(165), 210-216. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59403
Pérez-Esteban, M., Martos, A., Barragán, A., Simón, M., Molero, M., Pérez, M. & Gázquez, J. (Ed.) (2016). Avances de investigación en salud a lo largo del ciclo vital. Madrid, España: ASUNIVEP.
Rodríguez, A. (2022). ¿Cómo leen los estudiantes? ¿todos iguales? Diversidad lectora y neuroenseñanza. Conferencia ofrecida en la Cátedra de Lectura y Escritura de la Universidad de Matanzas, Cuba en el marco del XIII Simposio Internacional Educación y Cultura en la Universidad de Matanzas, Cuba.
Unesco (2021). Las TIC en la educación. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion
Zaro, M., Menezes, R., Ribeiro, L., Spindola, M., Ponzio, A., Bonini-Rocha, A. & Timm, M. (2010). “Emergência da Neuroeducação: a hora e a vez da neurociência para agregar valor à pesquisa educacional”. Ciências&Cognição, 15(1), 199-210.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Bárbara Fierro Chong, Ángela García Caballero, Haydee Acosta Morales , Fulvia Morales del Castillo