The student investigative activity: a reason to keep in mind from the mathematical contents
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR (Español (España))

Keywords

investigación
matemática

How to Cite

León Paredes , R., Finalé de la Cruz, L., & Tarifa Lozano, L. (2023). The student investigative activity: a reason to keep in mind from the mathematical contents. Entretextos, 17(33), 158–167. https://doi.org/10.5281/zenodo.8218258

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/8218258

Abstract

The university develops substantive processes that provide the student with intellectual capacities, methods and tools to function in the field of their specialties and their future profession, hence the need to link the scientific research in their training. The objective of the article is: To explore, from empirical methods, the abilities of the students for the development of investigative activities from the mathematical contents. The interview and the survey were applied as research methods. As a result, the achievements and deficiencies in the students' abilities to develop investigative activities from the mathematical contents were determined.

https://doi.org/10.5281/zenodo.8218258
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR (Español (España))

References

Díaz-Canel Bermúdez, M. M., Fernández González, A. (diciembre de 2020). Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Scielo, 14(2), 16.

Finalé de la Cruz, L, Artola, M. L, & Quiza, R. (2015). La dirección del trabajo científico estudiantil. Revista Congreso Universidad, III(1), 1-15.

Finalé de la Cruz, L. (2016). Gestión de la actividad investigativa estudiantil en la universidad de matanzas. Habana: Universidad de la Habana.

Finalé de la Cruz, L., Tarifa Lozano, L., Artola Pimentel, M. L., Rivera González, J. C., & Mendo Ostos, L. (2021). Eva­luación de la alternativa para el perfeccionamiento de la gestión de la actividad investigativa estudiantil. Revista Conrado, 17(81), 169-178.

Martí, J. (1878). Guatemala. En José Martí Obras Completas. T. 7, 157 p. La Habana. Editorial de Ciencias Sociales

Mora, M., Calle, E. (2021). Investigación en Educación Matemática, en Ecuador y la región, caso Universidad de Cuencas. Educación Matemática, 1-17.

Rodríguez-Borroto, E., Sánchez-Morales, J. V. & Romero-Viamonte, J. (2015). El proceso de formación investigativa del ingeniero agrónomo en función de la solución de problemas profesionales. Educación y Sociedad, 13(2), 1-15, mayo-agosto.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Raynelis León Paredes , Leyda Finalé de la Cruz, Lourdes Tarifa Lozano

Downloads

Download data is not yet available.