The formation of the value social participation, educational necessity of the current Cuban University
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR (Español (España))

Keywords

formación del profesional
valor

How to Cite

Romero Pérez, C. (2023). The formation of the value social participation, educational necessity of the current Cuban University. Entretextos, 17(33), 45–61. https://doi.org/10.5281/zenodo.8218159

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/8218159

Abstract

The work responds to a necessity of the country and the university, as such, for the student's comprehensive formation, in the fulfillment of the university social function, a challenge for the educators, for being a process of development of the young people´s potentialities, when being formed as human beings and citizens, able to implicate in their own formation, to fulfill their duties and assume their rights; it includes the vision of the social participation as a value, and it provides information about the knowledge and affective disposition of a sample of the teaching staff to develop the formative work regarding that value.

https://doi.org/10.5281/zenodo.8218159
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR (Español (España))

References

Andrade, J. A. (2023). Educar en la era planetaria, retos y desafíos de la educación. Entretextos. Revista de Estudios Interculturales desde Latinoamérica y el Caribe, 17(32), 221-233 (enero-junio). Facultad Ciencias de la Educación. Universidad de La Guajira. Colombia. ISSN: 0123-9333 / e-ISSN 2805-6159.

Aparicio, M., Rodríguez, S. (2020). Ética, trabajo social y derecho a la accesibilidad. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7456210

Cabrera-Jiménez, M. (2020). Relevancia de las competencias ciudadanas en construcción de civilidad en educación superior. Educación y Humanismo, 22(38), 1-24. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3555

Casañas. M. (2005). El cambio educativo: un reto de las políticas nacionales ante el nuevo milenio. Ediciones Imprenta Universitaria de la Universidad Bolivariana de Venezuela. Caracas. Coordinación de Ediciones y Publicaciones.

Constitución de la República de Cuba (2019). Tabloide. Empresa de Artes Gráficas Federico Engels.

Domínguez, M. I. (2003). Juventud cubana y participación social: desafíos de una nueva época. LA SOCIEDAD CUBANA. RETOS Y TRANSFORMACIONES. La Habana, Compilación CIPS.

Fabelo, J. (1996). Las crisis de valores: conocimiento, causas y estrategias de superación, en: La formación de valores en las nuevas generaciones. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, Cuba.

Fernández, A. (1997). Movimientos comunitarios, participación y medio ambiente. Revista Temas, (9), 26-32.

Freire, P. (1994). Educación y participación comunitaria. En Nuevas perspectivas críticas en educación, Paidós, Barcelona, http://med.unne.edu.ar/catedras/aps/clases/19_participacion_educacion_pablo_freire.pdf

Guanipa, L., Angulo, M. (2020). La identidad social en la educación: hacia una participación ciudadana. Desde el Sur, 12(1), 155-166.

Leis, R. (2010). La educación popular está viva y activa en nuestra América. Trabajo Social UNAM, VI Época, (1), 146-159, diciembre. Ciudad de México. https://scholar.google.es/

Martí, J. (1975a). Escuela de Mecánica. La América, Nueva York, septiembre de1883. En José Martí, Obras Completas, T. 8, 281 p. La Habana, Editorial de Ciencias Sociales.

Martí, J. (1975b). Escuela de Electricidad. La América, Nueva York, noviembre de 1883. En José Martí, Obras Completas, T. 8, 281 p. La Habana, Editorial de Ciencias Sociales.

Martí, J. (1975). La Revista Literaria Dominicense. Patria, 1995. En José Martí, Obras Completas, T. 5, 468 p. La Habana, Editorial de Ciencias Sociales.

Naval, C., García, R., Puig, J. & Anxo, M. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on Education, 12, 77-91. https://doi.org/10.24908/eoe-ese-rse.v12i0.3174

ONU. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Prieto, A. (2022). Notas sobre el sentido descolonizador de la política cultural cubana. FOLLETO-Abel Prieto-ILEANA-FINAL.indd26/10/2022, 20:12:12.

Romero, C. L. (2023). El valor participación social en la formación del ciudadano en la Universidad de Matanzas. Ponencia presentada al Evento Provincial Intercambio Científico entre Educadores. Asociación de Pedagogos de Cuba, Capítulo Cuba AELAC. (Inédito).

Romero, C. L. (2023). Fundamentos pedagógicos de la formación integral del profesional y del valor participación social: precursores. XII Simposio Internacional de Investigaciones en Educación y Pedagogía (Redipe), Universidad de Matanzas. Educación y Pedagogía CIDEP Dic. 2022, Matanzas, Parte III. Abril 10, 2023, https;//editorial.redipe.org/index.php/1/catalog

Romero, C. L., Acosta, H. (2022). La educación de la personalidad para la participación social. Educación y Pedagogía CIDEP-2021-2 Parte 4-B. ISBN 978-1-957395-02-9 www.editorial.redipe.org

Secretaría de Educación Pública de México (2016) ¿Qué es la Participación Social? www.gob.mx>acciones-y-programas

UNESCO. (1998). Declaración de Responsabilidades y Deberes Humanos (1998). https://es.wikipedia.org/

Vázquez, M., Rojas, B. & Sánchez, A. (2018). Participación comunitaria de los jóvenes en Cuba para el desarrollo social. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina versión On-line ISSN 2308-0132 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000200010

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Concepción Romero Pérez

Downloads

Download data is not yet available.