Abstract
The present investigative work has as objective to showing the general panorama of the university education for the indigenous youth and a approach to their profile when they get into the program Licenciatura en Gestion Intercultural para el Desarrollo, LGID in the Intercultural International Veracruzana University, Totonacapan Regional Campus. En Mexico as the rest of the Latin America countries, the rural and indigenous communities face great challenges in different aspects. That is showed in many researching and reports of the main organizations both national and international; a high degree of social marginalization under the level of of human development etc. This inequality is reflected in the educative field. In the case of the university education, the access of youth from rural e indigenous sectors are low in comparison with no indigenous population
References
Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indigenas, CDI. (2005). Indice de reemplazo etnolinguistico. Obtenido de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/35730/cdi-indice-reemplazo-etnolinguistico.pdf
Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indigenas, CDI. (2015). Indicadores de los pueblos indígenas de México 2015. Obtenido de (https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/239921/01-presentacion-indicadores-socioeconomicos-2015.pdf
Consejo Nacioanal para Prevenir la Discriminación, CONAPRED. (2017). Discriminación estructural y desigualdad social con casos ilustrativos para jóvenes indígenas, mujeres y personas con discapacidad. Obtenido de http://www.conapred.org.mx/documentos_cedoc/Discriminacionestructural%20accs.pdf
Consejo Nacional de Población y Vivienda,CONAPO. (2018). Índice de marginación por entidad federativa y municipio 2015. Obtenido de www.gob.mx/conapo/documentos/indice-de-marginacion-por-entidad-federativa-y-municipio-2015
Dietz, G. (2019). Las universidades interculturales en México, logros y retos de un nuevo subsistema de educación superior. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/316/31658531008/html/
Dirección General de Programación Educativa de la Secretaria de Educación Pública, SEP. (2017). Estadísticas de educación de educación. Obtenido de http://www.f911.sep.gob.mx/2016-2017/
Gaceta Parlamentaria del Senado de la República. (13 de Julio de 2021). Informe legislativo. Obtenido de https://www.senado.gob.mx/informacion/gaceta/documento/119271
Haddad, O., & Rodriguez Balza, M. Y. (Abril de 2006). Propuesta de un modelo de muestreo estratificado doble apoyado en el contraste de los modelos de diseños de experimentos clásicos y de muestreo aleatorio simple y estratificado aleatorio. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Mairett-Rodriguez-Balza/publication/311924037_propuesta_de_un_modelo_de_muestreo_estratificado_doble_apoyado_en_el_contraste_de_los_modelos_de_diseno_de_experimentos_clasicos_y_de_muestreo_aleatorio_simple_y_estratific
INEGI. (2018). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) 2018. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2018/#:~:text=La%20Encuesta%20Nacional%20sobre%20Disponibilidad,y%20m%C3%A1s%20de%20edad%20en
INEGI. (2014). Encuesta nacional de la dinámica demográfica (ENADID). Obtenido de https://www.inegi.org.mx/programas/enadid/2014/
Instituto Nacional de Estadistica y Geografía,INEGI. (2010). Censo General de Población y Vivienda. Obtenido de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.censo2010.org.mx/
Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo, PNUD. (2014). Indice de Desarrollo Humano Municipal en México:Nueva metodológia. Recuperado el https://www.undp.org/content/dam/mexico/docs/Publicaciones/PublicacionesReduccionPobreza/InformesDesarrolloHumano/UNDP-MX-PovRed-IDHmunicipalMexico-032014
Sanché de Garay, A. (2011). Los actores desconocidos. Una aproximación al conocimiento de los estudiantes. México: UNAM. Obtenido de https://opac.uqroo.mx/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=24457
Schemelkes, S. (2003). Educación superior Intercultural, el caso de México. Obtenido de https://www.ses.unam.mx/curso2015/pdf/11sep-Schmelke-02.pdf
Villa Lever, L. (08 de Septiembre de 2018). ndígenas, solo el 1% de la matrícula universitaria en México. Obtenido de https://www.iis.unam.mx/blog/wp-content/uploads/2018/08/35.pdf
Yamane, T. (1967). Elementary Sampling Theory. American Statical Associatión Journal. Obtenido de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01621459.1968.11009297
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Antonino Santiago Isidro