Abstract
This article reflects on the role, meaning and value of the humanities, in the midst of the complex panorama that exists today, marked by the environmental, labor, economic, food crisis, among others , as well as the challenges of the training processes so that new generations are formed to build a better, fairer, priority and inclusive world; in harmonious coexistence with nature, in line with the comprehensive conception of One Health; so that they learn to live in peace and concord, in harmony and friendship; based on discussion, reflection and analysis.
References
Arboleda, J. C. (2020). Hacia una didáctica comprensivo edificadora. Hacia una didáctica humanista. Madrid: REDIPE-UNED.
Arboleda, J. C. (2022). “La escuela para la vida”. Revista Boletín Redipe. Volumen 11. Número 07 de 2022, p.p. 15-23 en: revista.redipe.org
Bértolo, C. 2008. La cena de los notables. Sobre lectura y crítica. Editorial Periférica. Cáceres. España.
Buen-Abad Domínguez, F. (2022). Crítica del “pensamiento crítico”. Periódico Granma del jueves 5 de mayo de 2022.
Calzadilla, J. (2000). El poema objetualista. Notario Al Garete. Valencia, Venezuela. Ediciones Poesía.
Felipe, L. (1884); tertuliadispersa.blogspot.com
Ludmer, J. (2021). Lo que vendrá, Una antología (1963-2013). Eterna Cadencia. Buenos Aires.
Machado, A. (1912). Caminante no hay camino. Antonio Machado. https://www.espoesia.com
Martín-Barbero, J. (2003) “Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades”. Revista Iberoamericana de Educación, Nro. 32, mayo-agosto de 2003, p.p. 17-34
Montaño-Calcines, J. R. (2022). Transformar la educación literaria de adolescentes y jóvenes: propuesta de recorridos de lectura para levantar puentes entre literatura y vida; en: Literlingua.net
Proust, M. (1914). En busca del tiempo perdido. Francia. Éditions Graset.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.