Reinventing the role, meaning and value of the humanities in the 2030 agenda
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Humanities
challenges
training processes
education

How to Cite

Montaño Calcines, J. (2025). Reinventing the role, meaning and value of the humanities in the 2030 agenda. Entretextos, 19(36), 184–195. https://doi.org/10.5281/zenodo.14027406

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/14027406

Abstract

This article reflects on the role, meaning and value of the humanities, in the midst of the complex panorama that exists today, marked by the environmental, labor, economic, food crisis, among others , as well as  the challenges of the training processes so that new generations are formed to build a better, fairer, priority and inclusive world; in harmonious coexistence with nature, in line with the comprehensive conception of One Health; so that they learn to live in peace and concord, in harmony and friendship; based on discussion, reflection and analysis.

https://doi.org/10.5281/zenodo.14027406
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arboleda, J. C. (2020). Hacia una didáctica comprensivo edificadora. Hacia una didáctica humanista. Madrid: REDIPE-UNED.

Arboleda, J. C. (2022). “La escuela para la vida”. Revista Boletín Redipe. Volumen 11. Número 07 de 2022, p.p. 15-23 en: revista.redipe.org

Bértolo, C. 2008. La cena de los notables. Sobre lectura y crítica. Editorial Periférica. Cáceres. España.

Buen-Abad Domínguez, F. (2022). Crítica del “pensamiento crítico”. Periódico Granma del jueves 5 de mayo de 2022.

Calzadilla, J. (2000). El poema objetualista. Notario Al Garete. Valencia, Venezuela. Ediciones Poesía.

Felipe, L. (1884); tertuliadispersa.blogspot.com

Ludmer, J. (2021). Lo que vendrá, Una antología (1963-2013). Eterna Cadencia. Buenos Aires.

Machado, A. (1912). Caminante no hay camino. Antonio Machado. https://www.espoesia.com

Martín-Barbero, J. (2003) “Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades”. Revista Iberoamericana de Educación, Nro. 32, mayo-agosto de 2003, p.p. 17-34

Montaño-Calcines, J. R. (2022). Transformar la educación literaria de adolescentes y jóvenes: propuesta de recorridos de lectura para levantar puentes entre literatura y vida; en: Literlingua.net

Proust, M. (1914). En busca del tiempo perdido. Francia. Éditions Graset.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.