The voice of childhood: contributions from the experience of popular education in the neighborhood organization of La Poderosa – Bahía Blanca

The voice of childhood: contributions from the experience of popular education in the neighborhood organization of La Poderosa – Bahía Blanca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11443334

Keywords:

popular education, childhood, neighborhood organization, collaborative ethnography

Abstract

The research problem seeks to understand the practices of popular education in the space of pedagogical accompaniment (popular education) from the own voice of the participating children from an intersectional perspective. In the present research we particularly take the territorial experience of the La Poderosa neighborhood organization of the Puertas del Sur and Tierras Argentinas neighborhoods of the city of Bahía, focusing on the space of school support and popular education from the qualitative methodological approach of collaborative ethnography, as methods of data collection from individual interviews. In the results, we understand the space as a space where feminist popular education and literacy practices are carried out, which are the practices that give meaning to the experiences told by the participating children as a space for the transformation of reality.

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Author Biography

Romina Belén Cané, Universidad Nacional del Sur

Educadora popular. Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional del Sur, Argentina. Docente de nivel superior modalidad artística. Forma parte del equipo del proyecto de extensión universitaria “Educación Popular, Derechos Humanos y Participación Social desde la Extensión Universitaria.”, del Departamento de Ciencias de la Educación. Integrante del proyecto de investigación: “Pedagogías críticas, interseccionalidades y derechos humanos: una mirada en territorio desde la investigación participante y las metodologías cualitativas”, del Departamento de Humanidades, Universidad Nacional del Sur.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Cané, R. (2024). The voice of childhood: contributions from the experience of popular education in the neighborhood organization of La Poderosa – Bahía Blanca. Entretextos, 18(35), 244–253. https://doi.org/10.5281/zenodo.11443334
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