Vol. 17 No. 33 (2023): José Martí: dreamer of lifelong education (July-December 2023)
José Martí: dreamer of lifelong education (July-December 2023)

ENTRETEXTOS se honra al dedicar un dossier como homenaje a José Julián Martí Pérez, considerado como el más grande pensador político hispanoamericano del siglo XIX. Héroe Nacional de Cuba, maestro, periodista, escritor y poeta, quien abogó por la educación para todos, en todos los tiempos, al decir de hoy la educación permanente: “La educación empieza con la vida, y no acaba sino con la muerte” , dijo a los niños en La Edad de Oro.

También disponible a cuerpo completo PDF.

Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.8218262

Perfiles

Emilce Sánchez Castellón
12-13
Pay tribute to the work of José Julián Martí Pérez
https://doi.org/10.5281/zenodo.8213232
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8213232
Concepción Romero Pérez
14-24
José Julián Martí Pérez: The Teacher
https://doi.org/10.5281/zenodo.8213234
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8213234

Editorial

Haydeé Acosta Morales
26-29
Citizen and professional development: rethinking educational sciences as a possible dream
https://doi.org/10.5281/zenodo.8214295
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8214295

Artículos

Beatriz Ortet González
31-44
Life projects in university students. Reality or utopia
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218139
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218139
Concepción Romero Pérez
45-61
The formation of the value social participation, educational necessity of the current Cuban University
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218159
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218159
Imandra Rojas Díaz , Jorge García Batán
62-75
Systematizing on the investigative formation in the students of electric engineering
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218172
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218172
Ivianny Guerrero Palacio , Juan Hernández Hernández
76-89
Methodology for the training of the bachelor in psychology pedagogy in the performance of the orienting function
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218183
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218183
Juan Mondéjar Rodríguez , Antonio Rodríguez Fuentes, Bárbara Fierro Chong
90-108
The paradigm of supports to the learning from the Neurodidactics: a necessity in the university formation
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218195
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218195
Leyanis Lantigua Estupiñán, Rosa Castellanos Pérez, Dulce Martín González
109-124
The extension component and the university extension: a binomial relation in the training of students with disabilities
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218223
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218223
Natividad Garciarena Pedroso
125-141
Internacionalization of spanish as a foreign language: a challenge in the upgrading of foreign-language professors
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218231
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218231
Odalis Alberto Santana, Margarita González González
142-157
Thinking of José Martí: the education of the elderly, a challenge in current conditions
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218251
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218251
Raynelis León Paredes , Leyda Finalé de la Cruz, Lourdes Tarifa Lozano
158-167
The student investigative activity: a reason to keep in mind from the mathematical contents
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218258
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218258
Zenaida Ponce Milián, Juan Hernández Hernández, Laura Becalli Puerta , Lisbet Suárez Milián
168-182
The psychological theories to sustain the scientific results in the doctoral theses in pedagogy
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218265
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218265

Argumentos

Bárbara Fierro Chong, Ángela García Caballero, Haydee Acosta Morales , Fulvia Morales del Castillo
184-194
Weaving values in educational ecosystems: bets for change
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218453
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218453
Yuseli Pestana Llerena
195-204
Relevance of the historical-educational studies in the XXI century
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218459
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218459

Pinceladas regionales

Yenma Boffill Navarro
206-210
The décima-composition-pattern: the power of popular poetry
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218481
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218481
Concepción Romero Pérez
211-214
I was once in Colombia
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218463
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218463
Rubén Hernández Cassiani
215-226
Poetry, memory, words and knowledge
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218473
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218473

Reseñas

Caridad Alonso Camaraza
228-229
Curricular planning. Curriculum
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218491
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218491
Lenin Massó Salazar
230-234
The humanistic disciplines in front of the challenges, of the current world. Volume IV, 1. School, community and social inclusion in the humanistic formation
https://doi.org/10.5281/zenodo.8218499
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/8218499