Journalism and history: looks at scientific production necessary from training
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

scientific production
history
journalism

How to Cite

Oviedo Bravo, A., & Acosta Morales, H. (2025). Journalism and history: looks at scientific production necessary from training. Entretextos, 19(36), 169–183. https://doi.org/10.5281/zenodo.14027408

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/14027408

Abstract

The purpose of the research is to characterize the student scientific production on historical topics in the Journalism degree at the University of Matanzas. It is based on the analysis of diploma projects from 2013 to 2019. It assumes a predominantly qualitative perspective, and is supported by techniques such as content analysis and documentary bibliographic review. The analysis showed that this student scientific production is scarce, it focuses fundamentally on the study of personalities, its purpose is communicative production and it maintains limitations and reductionist views in its methodological approaches.

https://doi.org/10.5281/zenodo.14027408
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alatorre-Wynter, E. (2010). La investigación histórica como estrategia para la transformación de la enfermería. Enfermería universitaria, 7(5), 06-12. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632010000500002&lng=es&tlng=es

Brito-Hernández, L. (2015). Acercamiento a la producción de conocimiento científico en Comunicación. Un estudio en las carreras de Comunicación Social y Periodismo de la Universidad de Matanzas, entre los años 2009 y 2013. Tesis de Maestría, Facultad de Comunicación. Universidad de La Habana, La Habana.

Cartes-Barroso, MJ.; Ufarte-Ruiz, M; Murcia-Verdú, FJ (2024). "Estudios universitarios de Periodismo. Diez propuestas de la investigación científica para el futuro profesional. Infonomy, 2(3) e24038. https://doi.org/10.3145/infonomy.24.038

Cruz-Fernández, M., & García Batán, J. (2023). Análisis histórico-tendencial de la formación profesional del Licenciado en Periodismo para la investigación periodística. Revista Conrado, 19(95), 269–278. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3422.

De Moya Anegón, Félix (2021). Producción e impacto científico en el mundo. Scimago Lab. https://www.scimagolab.com/produccion-e-impacto-cientifico-en-el-mundo/

Fernández-González, M. (2014). La producción científica de la carrera de Periodismo en Villa Clara. Una aproximación a su contexto discursivo entre 2007 y 2013. Tesis de diploma, Universidad Central Marta Abreu de las Villas, Periodismo, Santa Clara.

Finalé-de la Cruz, L, Tarifa-Lozano, L, Artola-Pimentel, ML, Rivera-González, JC, & Mendo Ostos, L. (2021). Evaluación de la alternativa para el perfeccionamiento de la gestión de la actividad investigativa estudiantil. Conrado, 17(81), 169-178. Epub 02 de agosto de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400169&lng=es&tlng=pt

Flores, E., Meléndez, J., & Mendoza, R. (2019). Producción científica como medio para la transformación social desde las universidades. Revista Scientific, 4(14), 62-84, e-ISSN: 2542-2987. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.3.62-84

Fuster, F. (2020). Introducción a la historia. Madrid: Madrid: Cátedra (dialnet) Historiografías, 21 (Enero-Junio, 2020): pp. 170-172.

Jaramillo-Escobar, B. (2023). Relación entre publicaciones científicas vs. gastos en investigación y desarrollo (I+D). Revista Ciencias Sociales y Económicas, 7(2), 58-66. https://doi.org/10.18779/csye.v7i2.664

Kane, O. (2016). Communication studies, disciplination and the ontological stakes of interdisciplinarity: a critical review. Comunicación y sociedad, 29(3), 87- 102. https://doi:10.15581/003.29.3.87-102

Marrero-Roque, L (2023). Hacia una comunicación inclusiva: acercamiento a la producción científica sobre temas de género en la carrera de Periodismo. Tesis de Diploma. Universidad de Matanzas, Matanzas.

Ortiz-Bosch, MJ, Alejandre-Jiménez, SN, & Izaguirre-Remón, RC. (2023). Contribución al análisis epistemológico del método histórico lógico en la investigación educativa. Transformación, 19(1), 159-177. Epub 01 de enero de 2023.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-9552023000100159&lng=es&tlng=es

Oviedo-Bravo, A. (2022). Producción científica, miradas a la disciplina Comunicación hipermedia, tecnología y sociedad, carrera Periodismo. Ponencia XIII Simposio Internacional Educación y Cultura. Matanzas.

Pérez-González, JM. (2021). Una relación mutuamente interesada entre Historia y Periodismo. Alcance, 10(26), 198-208. Epub 01 de agosto de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702021000200198&lng=es&tlng=es .

Piedra-Salomón, Y., & Martíne-Rodríguez, A. (2007). Producción científica. Ciencias de la Información, 38(3), 33-38. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181414861004

Plan de estudios E, carrera Periodismo (2017). Ministerio de Educación Superior. Universidad de La Habana, Facultad de Comunicación, La Habana.

Pujol-Pérez, D. (2023). Una mirada periodística a la historia: acercamiento a la producción científica estudiantil sobre cuestiones históricas en la carrera Periodismo de la Universidad de Matanzas. Matanzas.

Romani-Pillpe, G., & Macedo-Inca, K. S. (2023). Aprendizaje Basado en Competencias (ABC) para la producción científica en estudiantes universitarios de Ica. Revista Mesoamericana De Investigación, 3(3), 1–7. https://doi.org/10.31644/RMI.V3N3.2023.A06

Torres-Miranda, T. (2020). En defensa del método histórico-lógico desde la Lógica como ciencia. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). Epub 01 de agosto de 2020. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000200016&lng=es&tlng=es

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.