The Issue of Relationality in Advancing Towards a Pedagogy of Historical Reality

The Issue of Relationality in Advancing Towards a Pedagogy of Historical Reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11443223

Keywords:

relationality, historical reality, critical consciousness, transformative praxis, liberating education

Abstract

The study analyzes how social science education can influence society through a theoretical approach based on relationality and awareness of reality. The study uses a theoretical-reflective methodological approach, mainly relying on Xavier Zubiri's ideas about the apprehension of reality and on the concepts of social praxis and liberating education from Ignacio Ellacuría and Paulo Freire. The research focuses on how the awareness of relationality, understood through Zubiri's philosophy, and ethical praxis, inspired by Ellacuría and Freire, can be fundamental for the development of a critical and transformative pedagogy. The main conclusion is that social science education should be oriented towards developing a critical consciousness that allows individuals to understand and modify the relationality in which they are, thus promoting a significant social transformation based on the pursuit of justice.

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Author Biography

Ismael Cáceres-Correa, Universidad Nacional del Sur

Educador popular, profesor de Historia y Geografía, licenciado en Educación y bachiller en Humanidades por la Universidad de Concepción, Chile; diplomado en Filosofía de la Liberación, Universidad Nacional de Jujuy-AFyL, Argentina; estudios de posgrado en Filosofía de la Realidad Histórica, Universidad Centroamericana José Simeón Cañas, El Salvador; estudios de edición de revistas científicas, Latindex. Actualmente también realiza estudios relacionados con la interseccionalidad crítica y participa en los proyectos de investigación dirigidos por la dra. Jessica Visotsky en la Universidad Nacional del Sur, Argentina. Es estudiante en los seminarios del Doctorado de Historia de la Universidad Nacional del Sur, en calidad de alumno especial al momento de escribir este artículo. Es fundador y editor de la editorial Ediciones nuestrAmérica desde Abajo, Chile. Cofundador y editor jefe de Revista nuestrAmérica, ISSN 0719-3092. Actualmente se desempeña en el asesoramiento y gestión de procesos editoriales de revistas científicas. Investiga acerca de la filosofía de la historia, la enseñanza de la historia y la pedagogía liberadora. También investiga la gestión editorial de revistas científicas, área en la que ha participado en docencia. Publicaciones recientes: (2024). Historización de los conceptos de la realidad histórica y su relación con la pedagogía. https://hal.science/hal-04536061 / (2022). Praxis social y educación popular para la liberación en contextos educativos diversos. https://nuestramerica.cl/avc:e7092687

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Published

2024-06-30

How to Cite

Cáceres-Correa, I. (2024). The Issue of Relationality in Advancing Towards a Pedagogy of Historical Reality. Entretextos, 18(35), 228–243. https://doi.org/10.5281/zenodo.11443223
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