Cultural diversity and inequalities in the educational field: Debates and approaches from an intersectional perspective. The case of the District of Villarino, province of Buenos Aires

Cultural diversity and inequalities in the educational field: Debates and approaches from an intersectional perspective. The case of the District of Villarino, province of Buenos Aires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11442154

Keywords:

education, intercultural, intersectional, migration

Abstract

The District of Villarino is located in the south of the Province of Buenos Aires and is part of the production and export circuit of fresh onions in the area of the Colorado River Valley. Since the 1970s, this region has attracted predominantly considerable contingents of workers from the interior of Argentina and migrants from neighboring countries such as Chile and Bolivia. (Torrez, 2020:197). This phenomenon has brought with it various socio-economic problems, as well as socio-cultural problems, which to this day have not found successful solutions. In terms of (formal) education, schools have echoed these problems, as their enrolments are characterised by a strong cultural diversity. In this article, we propose to reflect from our role as teachers on these issues that cross the school reality of the District.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ayelen Bruegno, Universidad Nacional del Sur

Licenciada y profesora de Historia, maestranda en Educación (Universidad Nacional de Quilmes). Ha participado en proyectos de investigación especializados en la Historia argentina del siglo XX. En la actualidad se desempeña como integrante del grupo de investigación denominado “Pedagogías críticas, Interseccionalidades y Derechos Humanos: una mirada en Territorio desde la investigación participante y las metodologías cualitativas”, perteneciente al departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional del Sur. Además, se desempeña como profesora en los niveles secundario y terciario.

References

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2003). “La elección de los elegidos”. En: Los herederos: Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina. https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/bourdieu-pierr-los-herederos.pdf

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. https://www.redalyc.org/pdf/132/13250923012.pdf

Guzmán Castillo, E. y Guido Guevara, P. (2015). La interculturalidad: ¿principio o fin de la utopía? Revista colombiana de Educación, (69). https://www.semanticscholar.org/paper/La-interculturalidad%3A-%C2%BFprincipio-o-fin-de-la-utop%C3%ADa-Guzm%C3%A1n-Guevara/807d77e234b775bb485e833356967ccb97ed2517

Novaro, G. y Diez, M. (2011): “¿Una inclusión silenciosa o las sutiles formas de la discriminación? Reflexiones a propósito de la escolarización de chicos bolivianos”. C. Courtis y M. Pacecca (comp.). Discriminaciones étnicas y nacionales - Un diagnóstico participativo. Buenos Aires, Editores del Puerto, pp. 37-57.

Novaro, G. (2014). “Procesos de identificación nacional en población migrante: continuidades y quiebres en las relaciones intergeneracionales”. Revista de Antropología Social, Universidad Complutense de Madrid, noviembre, pp. 157-179.

Vázquez, R. (2020). La interseccionalidad como herramienta de análisis del fracaso escolar y del abandono educativo: Claves para la equidad. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12608

Visotsky, J. y Sapini, S. (ed.). (2021). Pedagogías críticas y universidad: una mirada situada desde el territorio en perspectiva interseccional. Praxis Editorial; Ediciones nuestrAmérica desde Abajo.

Walsh, C. (2005a). ¿Qué es la interculturalidad y cuál es su significado e importancia en el proceso educativo? En La Interculturalidad en la educación. Ministerio de Educación, Dirección Nacional de Educación Bilingüe Intercultural.

Walsh, C. (2009) “Interculturalidad crítica y educación intercultural”. Seminario: “Interculturalidad y Educación Intercultural”, organizado por el Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz, 9-11 de marzo de 2009.

Published

2024-06-30

How to Cite

Bruegno, A. (2024). Cultural diversity and inequalities in the educational field: Debates and approaches from an intersectional perspective. The case of the District of Villarino, province of Buenos Aires. Entretextos, 18(35), 55–61. https://doi.org/10.5281/zenodo.11442154
Loading...