Abstract
The District of Villarino is located in the south of the Province of Buenos Aires and is part of the production and export circuit of fresh onions in the area of the Colorado River Valley. Since the 1970s, this region has attracted predominantly considerable contingents of workers from the interior of Argentina and migrants from neighboring countries such as Chile and Bolivia. (Torrez, 2020:197). This phenomenon has brought with it various socio-economic problems, as well as socio-cultural problems, which to this day have not found successful solutions. In terms of (formal) education, schools have echoed these problems, as their enrolments are characterised by a strong cultural diversity. In this article, we propose to reflect from our role as teachers on these issues that cross the school reality of the District.
References
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2003). “La elección de los elegidos”. En: Los herederos: Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina. https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/bourdieu-pierr-los-herederos.pdf
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. https://www.redalyc.org/pdf/132/13250923012.pdf
Guzmán Castillo, E. y Guido Guevara, P. (2015). La interculturalidad: ¿principio o fin de la utopía? Revista colombiana de Educación, (69). https://www.semanticscholar.org/paper/La-interculturalidad%3A-%C2%BFprincipio-o-fin-de-la-utop%C3%ADa-Guzm%C3%A1n-Guevara/807d77e234b775bb485e833356967ccb97ed2517
Novaro, G. y Diez, M. (2011): “¿Una inclusión silenciosa o las sutiles formas de la discriminación? Reflexiones a propósito de la escolarización de chicos bolivianos”. C. Courtis y M. Pacecca (comp.). Discriminaciones étnicas y nacionales - Un diagnóstico participativo. Buenos Aires, Editores del Puerto, pp. 37-57.
Novaro, G. (2014). “Procesos de identificación nacional en población migrante: continuidades y quiebres en las relaciones intergeneracionales”. Revista de Antropología Social, Universidad Complutense de Madrid, noviembre, pp. 157-179.
Vázquez, R. (2020). La interseccionalidad como herramienta de análisis del fracaso escolar y del abandono educativo: Claves para la equidad. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12608
Visotsky, J. y Sapini, S. (ed.). (2021). Pedagogías críticas y universidad: una mirada situada desde el territorio en perspectiva interseccional. Praxis Editorial; Ediciones nuestrAmérica desde Abajo.
Walsh, C. (2005a). ¿Qué es la interculturalidad y cuál es su significado e importancia en el proceso educativo? En La Interculturalidad en la educación. Ministerio de Educación, Dirección Nacional de Educación Bilingüe Intercultural.
Walsh, C. (2009) “Interculturalidad crítica y educación intercultural”. Seminario: “Interculturalidad y Educación Intercultural”, organizado por el Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz, 9-11 de marzo de 2009.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Ayelen Bruegno