Digital narratives: a pedagogical strategy to develop communicative competences
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR (Español (España))

Keywords

Competencias comunicativas
Comunicación
Estrategia
Narrativas digitales

How to Cite

Meza Contreras, R., & Alfaro Camargo, C. (2024). Digital narratives: a pedagogical strategy to develop communicative competences . Entretextos, 18(34), 219–235. https://doi.org/10.5281/zenodo.10472729

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/10472729

Abstract

The present study allows us to understand through digital narratives how the human being understands and appropriates his environment, in addition to this he is capable of creating his culture from an integral formation. In this sense, the challenge of creating stories was assumed through an innovative tool such as storytelling so that students transmit their ideas and recognize themselves as a social being that transforms and transmits the knowledge of society, building their own and collective well-being as described. Arendt (2,000). This is how conceptual and methodological elements of learning are involved in the educational field from interactive communication processes.

 Likewise, it is oriented to create didactic improvement actions for a new strategy that allows efficiency in communication, from the pedagogical act. The foregoing is evidenced by the articulation of digital narratives in regards to developing reading and writing skills. As a strategy, the creation and narration of stories "storytelling" in virtual learning spaces has been considered relevant as a means for the dissemination of academic literary productions.

https://doi.org/10.5281/zenodo.10472729
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR (Español (España))

References

Acosta; Pérez (2019). Narrativas digitales, relatos digitales y narrativas transmedia. Revisión sistemática de literatura en educación en el contexto iberoamericano. Revista espacios, 40(41).

Arendt, H. (2000): Eichmann en Jerusalén, un estudio sobre la banalidad del mal, Barcelona, Lumen

Bachman, Lyle (1990). Fundamental considerations in language teaching. Oxford. Oxford University Press.

Barbosa (2007) Jornalismo Digital de Terceira Geração. Labcom – Universidade da Beira Interior.

Bermúdez y González 82011) La competencia comunicativa: elemento clave en las organizaciones Vol. 8, N.º 15, enero-junio 2011, Pp. 95 - 110 Universidad del Zulia • ISSN 1690-7582

Canale, M. y Swain, M. (1980). Bases teóricas de los enfoques comunicativos para la enseñanza de idiomas. Lingüística Aplicada, 1. 1-47.

Del Moral-Pérez, Villalustre, & del Rosario (2016). Relatos digitales: activando las competencias comunicativa, narrativa y digital en la formación inicial del profesorado. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 15(1), 22-41.

Edo C. (2003).“Los nuevos medios online todavía no existen”, www.bocc.u bi.pt

Fernández, R. (diciembre, 2003). Competencias profesionales del docente en la sociedad del siglo XXI. Organización y gestión Educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 11 (1). Recuperado el 6 de septiembre de 2011, de http://www.uclm.es/profesorado/ricardo/cursos/competenciaprofesionales. pdf

García, & Cano (2018). La perspectiva Do It Yourself (DIY) en la enseñanza universitaria. Dar cuenta de las competencias que se aprenden mediante Objetos Visuales Digitales.

Girón, María Stella y VALLEJO, Marco Antonio. Producción e interpretación textual. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 1992.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Mcgraw-HILL / Interamericana Editores, S.A. de C.V

Hymes, Dell (1971). Foundations in sociolingüísticas: an ethnographic approach, Volumen 6 (Reprinted in 2001 by Routledge) London. International Journal of Cross Cultural Management.

Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración. Barcelona, España: Paidós.

Kaplun, G. (septiembre-diciembre, 2006). ¿Democratización electrónica o neoautoritarismo pedagógico? EPTIC. Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación, 8 (3). Recuperado el 17 de octubre de 2010, de http:// www2.eptic.com.br/arquivos/Revistas/v.VIII,n.%203,2006/Revista%20EPTIC%20 VIII-3_GabrielKaplun.pdf

López (2018). Las narrativas digitales en Educación Infantil: una experiencia de investigación e innovación con booktrailer, cuentos interactivos digitales y Realidad Aumentada. Diablo texto Digital, 3, 111-131.Metodología de la Investigación. México D.F.:

Ministerio de Educación Nacional (2014). Estándares básicos de competencias en lenguaje. Revolución educativa.

Moreno, M. D. (2008). Alfabetización digital: el pleno dominio del lápiz y el ratón. Comunicar. Revista Cientí­ca de Comunicación y Educación, 3 (XV), 137-146.

Pérez Jiménez (2013) Procesos de aprendizaje: Desarrollo de habilidades comunicativas Curso 2º semestre –Grado en Magisterio de Educación Infantil.

Platón. La república (2005) Editorial unión. Bogotá- Colombia

Ramírez (2010), “Las TICS en el Aula”, ISSN 1988-6047, DEP. LEGAL: GR 2922/2007, N.º 26 - ENERO DE 2010, C/ Recogidas N.º 45 - 6ºA 18005, NNTT Granada 2010, csifrevistad@gmail.com.

Rangel Baca, A. (2015). Competencias Docentes Digitales: Propuesta de un Perfil. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación. (46) pp. 235-248 doi: http://dx.doi.org/10.12795/ pixel bit. 2015.i46.15.

Rincón (1966) “Acerca de la competencia comunicativa”, Forma y Función (9), Santafé de Bogotá, junio de 1996, pp. 13 - 37.

Romo, María (987). Introducción al conocimiento de la radio. Diana. P

Salkind, N (1999). Métodos de investigación. México Editorial Prentice hall.

Salmon, C. (2010). Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatea r las mentes. Barcelona, España: Península.

Tamayo y Tamayo (2002). “El Proceso de la Investigación”, México. Editorial LIMUSA.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Rosyaira Meza Contreras, Carlos Alberto Alfaro Camargo

Downloads

Download data is not yet available.