Abstract
The objective of this work was to identify the thematic, conceptual and methodological structure of the production of the Cognition and Education group of the University of Magdalena during the period 2001-2021, through bibliometric analysis. The scientific products of the Cognition and Education group registered in the GroupLac platform of the Ministry of Science, Technology and Innovation were selected. Bibliometric mapping analysis of keyword co-occurrence was used, using clustering and visualization techniques. The results showed 9 clusters that were later synthesized in 3 lines called: Cognition, education, health and technologies; Human development, cognition and education; Education, culture and society. These lines reveal trends in the group's research in the defined period, as well as strengths and challenges it faces in terms of scientific production.
References
Ávila Suárez, M., Bermello Navarrete, R., & Mesa Fleitas, M. E. (2012). Estudio bibliométrico de la Revista de Ciencias Médicas de La Habana en el período 2005-2009. Acimed, 23(4), 380-390.
Cantillo, K., De La Hoz, A., y Cerchiaro, E. (2014). Actividad Metacognitiva en estudiantes universitarios: un estudio preliminar. Revista Psicología desde el Caribe. 31(3).
Cerchiaro, E., Paba, C., y Sánchez, L. (2011). Metacognición y comprensión lectora: una relación posible e intencional. Revista Duazary. 8 (1), 99-111.
Cerchiaro, E., Sánchez, L., Herrera, J., Arbeláez, M., y Gil, H. (2011). Un acercamiento a la metacognición y la comprensión lectora en estudiantes universitarios de México y Colombia. Editorial Unimagdalena.
Cerchiaro, E., Paba, C., Tapia, E., y Sánchez, L. (2006). Nivel de pensamiento, rasgos de personalidad y promedios académicos en estudiantes universitarios. Duazary, 3(1),81-89. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512156334009
Gálvez, C. (2016). Visualización de las principales líneas de investigación en salud pública: un análisis basado en mapas bibliométricos aplicados a la Revista Española de Salud Pública (2006-2015). Revista Española de Salud Pública, 90.
Jurado F., Sánchez, L., Cerchiaro, E., y Paba, C. (2013). Práctica pedagógica y lengua escrita: una búsqueda de sentido. Folios, (37), 17-25.
Mejía, A. (2007). Estructura organizativa de los grupos de investigación de la Universidad de Antioquia como fuente de creación de conocimiento. Revista Interamericana de Bibliotecología, 30(2), 89-112. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762007000200005
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2023). Grupo de Investigación. https://minciencias.gov.co/glosario/grupo-investigacion
Morgado, K., Salas, G., Faúndez, M., López, W., Ventura, J., Barboza, M., Caycho, T., Núñez, G., y Guerra-, L. (2018). 25 años de Suma Psicológica. Un análisis bibliométrico. Suma Psicológica, 25(2), 90-101. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2018.v25.n2.1
Orozco, M., y Cerchiaro, E. (2012). El desarrollo de la inferencia analógica en niños que viven en sectores urbanos pobres. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica. 25 (1), 156-164.
Paba, C., Cerchiaro, E., y Sánchez, L. (2008). Identificación de estudiantes con altas capacidades en el Distrito de Santa Marta, Colombia. Universitas Psychologica, 7(1), 251-262.
Paba, C., Paba, Z., y Barrero, V. (2019). Relación entre comprensión lectora y flexibilidad cognitiva en estudiantes de una universidad pública. Duazary. 6 (2). 87 – 102 DOI: https://doi.org/10.21676/2389783X.2944
Páez-Quinde, C., Molina-Mora, D. P., Reyes-Bedoya, D., & Carrera-Calderón, F. (2022, November). Quantitative Big Data Analytics for Scientific and Bibliometric Mapping with Industry 4.0 Technologies. In 2022 International Conference on Augmented Intelligence and Sustainable Systems (ICAISS) (pp. 787-793). IEEE.
Puche, R., y Ossa, J. (2012). Claves de la Publicación Psicológica en Colombia: Ritmo, Grupos y Modalidades de Producción en la Práctica Investigativa. Revista colombiana de psicología. 21 (1), 79-95.
Rodríguez, R., Cepeda, J., Velastegui, l., Vaca, R., Inca, A. (2019). Modelación de grupo de investigación orientado a la sostenibilidad de la producción científica. Caso de estudio. Revista Espacios, 40(19). https://www.revistaespacios.com/a19v40n19/19401927.html
Salas, G., Vega-Arce, M., González, C., Ossa, J. C., Cudina, J. N., y Caycho-Rodríguez, T. (2019). Cincuentenario de la Revista Latinoamericana de Psicologia: un análisis bibliométrico. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(2), 123-136.
Sánchez, H., Guevara, M, y Cerchiaro, E. (2013). Desarrollo y/o Cambio de la noción de objeto permanente y causalidad operatoria: evidencia empírica en el primer año de vida. Revista Avances en psicología latinoamericana. 31 (2), 291-309.
Sánchez, H., Cerchiaro, E., y Guevara, M. (2013). Cambio y variabilidad: Un marco de referencia en los estudios en el primer año de vida. Revista Acta Colombiana de Psicología. 16 (1), 101-113.
Sánchez, H., Paba, C., y Sánchez, L. (2013). Desarrollo de niños que viven en sectores urbanos pobres y sus con-textos de interacción Educativa. En R. Flórez & M. C. Torrado (Eds.), Primera infancia, lenguajes e inclusión social: una mirada desde la investigación (pp. 127-149). Universidad Nacional de Colombia; Universidad Santo Tomás
Sánchez, H., Orozco, M., y Cerchiaro, E. (2012). Relación entre desarrollo cognitivo y contextos de interacción familiar de niños que viven en contextos urbanos pobres. Revista Universitas Psychológica. 11 (2), 427-440.
Van Eck, N. J. (2011). Methodological advances in bibliometric mapping of science (No. EPS-2011-247-LIS).
Vicerrectoría de Investigación de la Universidad del Magdalena. (2023). Grupos de investigación. https://investigacion.unimagdalena.edu.co/Home/Estructura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Maryluz Gómez Plata, Kelly Obispo Salazar, Elda Cerchiaro Ceballos