Abstract
This article proposes the articulation of the categories “ecology of knowledges” and “intercultural translation” from the analytical method by Dussel, materializing the emergence and visibility of subaltern reality/nature ("analectical similarity") of the Global South into the dominant world of abyssal thinking and indolent reason ("modern distinction"). This visibility is observed through the logic of presence, of critical exteriority, of destabilizing images (such as that of suffering linked to the global South). It is considered the notion of analectical past as category that embodies the vital energy both the community forces and the ‘defeated’ experiences of history. It is the emergence of the trans-ontological and inter-epistemic framework coexisting in the present, as "lived reality" (material aisthesis) or continuity of community life (community/nature), and from here potential messianic liberation energy.
References
Agamben, Giorgio (2006). El tiempo que resta. Comentario a la carta a los Romanos. Madrid: Editorial Trotta.
Agamben, Giorgio (2012). Teología y lenguaje: del poder de Dios al juego de los niños. Buenos aires: La cuarenta.
Bautista, Juan José (2018). Dialéctica del fetichismo de la modernidad. Hacia una teoría crítica del fetichismo de la racionalidad moderna. La Paz: Yo soy si Tú eres ediciones.
Castro-Gómez, Santiago (2005). La hybris del punto cero: ciencia, raza e Ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Editorial pontificia Universidad Javeriana.
De Oto, Alejandro (2013). “Sobre la mirada y los condenados. Exploraciones fanonianas” en: Culturas literarias del Caribe. Córdoba: Ed. Claudia Caisso: Alción /U.N.R.
Derrida, Jacques (1997). “El nombre de pila de Benjamin” en: Fuerza de Ley. El fundamento místico de la autoridad. Madrid: Tecnos.
Dussel, Enrique (1995). Introducción a la filosofía de la liberación. Bogotá: Editorial Nueva América.
Dussel, Enrique (2006). 20 tesis de política. México: Siglo XXI editores.
Dussel, Enrique (2008). Meditaciones anti-cartesianas: sobre el origen del anti-discurso filosófico de la modernidad en: Tabula rasa. Bogotá-Colombia. Nº9 153-197. Julio-diciembre.
Dussel, Enrique (2010). Pablo de Tarso en la filosofía política actual en: El títere y el enano. Revista de teología crítica. Vol. I.
Dussel, Enrique (2011). Filosofía de la liberación. México: Fondo de Cultura Económica.
Dussel, Enrique (2014). 14 tesis de ética. Madrid: Trotta.
Dussel, Enrique (2015a). Filosofías del Sur. México: Akal.
Dussel, Enrique (2015b). Filosofía de la cultura y Trans-modernidad. México: Universidad autónoma de la Ciudad de México.
Fanon, Frantz (1963). Los condenados de la tierra. México: Fondo de cultura económica.
Fanon, Frantz (2009). Piel negra, máscaras blancas. Madrid: Editorial Akal.
Foucault, Michel (2002). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores Argentina.
Grosfoguel Ramón (2016). “Caos sistémico, crisis civilizatoria y proyectos decoloniales: pensar más allá del proceso civilizatorio de la Modernidad/Colonialidad” en: Tabula Rasa, Nº 25: 153-174, julio-diciembre, Bogotá, Colombia.
Hinkelammert, Franz (2007). Hacia una crítica de la razón mítica. El laberinto de la modernidad. Materiales para una discusión. San José-Costa Rica: Editorial Arlekín.
Hinkelammert, Franz y Mora, Henry (2014). Hacia una economía para la vida. La Habana: Editorial Caminos.
Koselleck, Reinhart (1993). Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona: Paidós.
Maldonado-Torres, Nelson (2007). “Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto” en: Grosfoguel Ramón y Castro-Gómez Santiago (eds): El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del hombre editores.
Mbembe, Achille (2014). Kritik der schwarzen Vernunft. Berlin: Suhrkamp.
Rivera Cusicanqui, Silvia (2010). Violencia (re)encubiertas en Bolivia. La Paz: Editorial Piedra Rota.
Santos, Boaventura de Sousa (2007). Conocer desde el Sur. Para una cultura política emancipatoria. La Paz: Clacso-Cides-Umsa, Plural editores.
Santos, Boaventura de Sousa (2009). Una epistemología del Sur. México: Siglo XXI-Clacso.
Santos, Boaventura de Sousa 2013). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Santiago: Lom.
Santos, Boaventura de Sousa y Meneses, María Paula (eds) (2014a). Epistemologías del Sur (perspectivas). Madrid: Akal.
Santos, Boaventura de Sousa (2014b). Si Dios fuese un activista de los derechos humanos. Madrid: Trotta.
Soazo, Christian (2018). “Espacio colonial y aesthesis soberana: praxis decolonial desde la experiencia vivida del negro según Fanon” en: Revista Pléyade, 21, enero-junio, pp. 93-117.
Wynter, Sylvia (2009). “En torno al principio sociogénico: Fanon, la identidad y el rompecabezas de la experiencia consciente y cómo es ser ‘negro’ en: Fanon, Frantz: Piel negra, máscaras blancas. Editorial Akal. Madrid.
Zemelman Hugo (2011). Configuraciones críticas. Pensar epistémico sobre la realidad. México: Siglo XXI.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Christian Soazo Ahumada