Ethnoeducation in La Guajira: legislation and claim for humanity
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))

Keywords

Ethno-education
legislation
diversity
consultation tables
bilingual education

How to Cite

Sánchez Castellón , E. (2021). Ethnoeducation in La Guajira: legislation and claim for humanity. Entretextos, 14(26), 33–51. Retrieved from https://revistas.uniguajira.edu.co/rev/index.php/entre/article/view/508

Abstract

Ethno-education, a component of the regional education system, fulfills functions and establishes relations of various kinds. Reflecting from the theory-practice interaction allows (1) to build information that approximates systematics and (2) to argue about the essence of an education that the State proposes as differentiated and communities as a uniformer. In this sense, how far is the legislation of the community reality? They are initial elements for a qualitative / quantitative analysis of what shapes the ethnoeducational problem. Panoramic documents were revised towards later configurations of the “current state” and vision of a possible horizon (concrete look on the subject: between the ideal - the written - and the real - the acted -).

PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))

References

Amaya, Oscar D. (2008). “Bourdieu y la eficacia simbólica del lenguaje: una crítica a la concepción lingüística”. Blog Lenguaje y sociedad.

Berche, Anne Sophie; García, Alejandra Ma. & Mantilla, Alejandro (2006). Pueblos indígenas, ¿sujetos de derecho en el escenario internacional? Bogotá: ILSA, Colección “Texto de aquí y de ahora”.

Bleiki, I. (1999). “La Universidad, el Estado y la Sociedad”, en: Higher Education in Europe. Trad. Cast., de Pedro Lafourcade. Vol. XXIV, n°. 4, pp. 509-525, Bucarest: Centro europeo de la UNESCO para la educación superior (CEPES).

Bonfil Batalla, Guillermo (1995). “El etnodesarrollo: sus premisas jurídicas, políticas y de organización”. México: INAH / INI, Obras Escogidas, tomo: 2, pp. 464-480.

Bourdieu, Bourdieu (2009). La eficacia simbólica: religión y política. Trad.cast., de Alicia B. Gutiérrez y Ana T. Martínez. Buenos Aires: Biblos.

Fajardo Gómez, Remedios (2007). Estado del arte de la educación wayuu. Riohacha. Universidad de La Guajira, inédito, borradores para la discusión en el marco del diseño de Sujuupajiraaya akua’ipa “abrazando las culturas” –Un modelo etnoeducativo para el pueblo wayuu-, Ministerio de educación nacional-Universidad del Atlántico-Universidad de La Guajira, 2008, inédito.

Fajardo Gómez, Remedios (s.f.). “Estado del arte de la educación del pueblo wayuu”. Gestión investigativa, Revista digital de la Facultad de ciencias de la educación de la Universidad de La Guajira, vol. 3, enero-diciembre.

García Villegas, M. (2009). Normas de papel: la cultura del incumplimiento de reglas. Bogotá: Siglo del hombre editores-Panamericana, formas e impresos, Biblioteca “José Martí”, colección “Derecho y ciudadanía.

Lèvi-Strauss, C. (1968). Antropología estructural. Buenos Aires: Eudeba, pp. 168-185. Ministerio de Educación Nacional (2001). Educación Misional Contratada: educación pública en zonas apartadas. Bogotá: MEN, Altablero, n°. 10.

Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2001). Informe nacional sobre el desarrollo de la educación en Colombia. Ginebra: 46ª. Conferencia internacional de educación -CIE-, 3.

Ministerio de Educación Nacional -MEN- (1985). Memorias del I Seminario de etnoeducación en Girardot. Bogotá: ONIC-MEN, Grupo de educación indígena.

Ministerio de Educación Nacional -MEN- (1982). Lineamientos generales de educación indígena. Bogotá.

Ministerio de Educación Nacional -MEN- MTDEW (s/f). Mesa técnica departamental de etnoeducación wayuu. Anaa akua’ipa: proyecto etnoeducativo de la nación wayuu. Riohacha: MEN, Revolución educativa “Colombia aprende”, Documento de política educativa, n°. 2.

Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2008). Sujuupajiiraaya akua’ipa “Abrazando las culturas” -Un modelo etnoeducativo para la nación wayuu-. Universidad del Atlántico-Universidad de La Guajira. Riohacha: Universidad de La Guajira (inédito).

Múnera, A. S.J. (2010). “Algunos referentes para delinear la relación universidad-sociedad”. Pensamiento universitario, n°. 20, Documentos: Estudios de base sobre la Ley 030 de 1992, Bogotá, Asociación colombiana de universidades -ASCUN-, 15-17.

Pérez van-Leenden, Francisco J. (1998). Una educación con futuro. Riohacha: Universidad de La Guajira, Memorias del I Congreso universitario de etnoeducación, Ponencia de apertura.

Presidencia de la República-Universidad de los Andes (1994). Konstitusionkat süpüla tüü akua’ipaka sülu’u Kolonpia (sü’utku pütchika): Constitución política de Colombia de 1991 en wayuunaiki. Bogotá: Universidad de los Andes.

Sánchez Castellón, Emilce (2015). Etnoeducación: dinámica cultural y ciudadanía. Documento preparatorio para el V Taller internacional “Humanísticas 2015”, “La enseñanza de las disciplinas humanísticas”, Varadero, Matanzas, Cuba. Silva da, J. A. (2012). Aplicabilidade das normas constitucionais. São Paulo: Malheiros, 8ª. Edición.

Torres Azócar, J.C y Duque Giraldo, H. (s.f.). El proceso de descentralización educativa en Colombia. Bogotá: UPN, digitalizado por Red académica.

Universidad de La Guajira (2013). Documento maestro para la actualización del registro calificado del Programa de licenciatura en etnoeducación (Modalidad presencial). Riohacha: Universidad de La Guajira – Gente Nueva.

Universidad de La Guajira (1994). Documento-base para la Apertura del Programa de Licenciatura en etnoeducación. Riohacha, La Guajira, Colombia. Yanama (1985). Informe sobre avances del proceso etnoeducativo wayuu. Girardot: I Seminario nacional sobre etnoeducación, MEN-ONIC.

Universidad de La Guajira (1997). Currículo para primer grado de la básica primaria: Programa de etnoeducación. Barranquilla: Coeditores.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Emilce Sánchez Castellón

Downloads

Download data is not yet available.