Teaching triangle congruence criteria with ICT tools in eighth grade
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))

Keywords

Geometry
Triangles
Triangle congruences
ICT
teaching
Learning

How to Cite

Carpio Silva , N., Romero Pabón, J., & Vergara Ríos, G. (2021). Teaching triangle congruence criteria with ICT tools in eighth grade. Ciencia E Ingeniería, 8(1), e5500706. Retrieved from https://revistas.uniguajira.edu.co/rev/index.php/cei/article/view/e5500706

Abstract

The teaching of the congruence criteria of triangles, with the technological tools in the eighth grade of the Apartadó Adventist School, where a didactic proposal with activities based on the levels was carried out and executed from Van Hiele, Suitability Levels where these processes were supported using ICT. With these proposed tools, he showed a new route of teaching the Triangles Congruence Criteria, also in Mathematics and Statistics. She generated, developed, and promoted the acquisition of knowledge and skills in relation to geometric elements and the rationale for proportionality where she gave a link to new ways of exposing Mathematics.

PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))

References

Breda, A., & do Rosário Lima, V. M. (2016). Estudio de caso sobre el análisis didáctico realizado en un trabajo final de un máster para profesores de matemáticas en servicio. Journal of Research in Mathematics Education, 5(1), 74-103

Caleño, M. (2014). Apropiación de los criterios de semejanza a partir de los conceptos de proporcionalidad y congruencias de triángulo utilizando el software Geogebra y algunas aplicaciones APPLET wed. Universidad Nacional, 5.

Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: Fundación Santillana.

Fernández, M. T. (2011). Una aproximación ontosemiótica a la visualización y razonamiento espacial (tesis doctoral). En M. T. Blanco, Una aproximación ontosemiótica a la visualización y razonamiento espacial (tesis doctoral) (pág. 12). Granada: Universidad de Compostela .

Martínez Ávila, M., Gasca Leyva , M., & Ruiz Valdés, S. (2017). Las TIC en la educación superior: un eje transversal en el proceso enseñanza-aprendizaje. Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática (págs. 1-29). Ciudad de México: Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de contaduría y Administradores.

Ministerio De Educación Nacional [MEN] . (2016). Colombia aprendiendo. Obtenido de Colombia Aprendendo, Proyecto Matematica Recreativa: http://www.colombiaaprendiendo.edu.co/geogebra/que-es-geogebra/

Moreno, M. Z. (2019). El teorema de Pitágoras en el marco del modelo de Van hiele: propuesta didáctica para el desarrollo de competencias en el razonamiento matemático en estudiantes de noveno grado de la Institución Educativa Anna Vitiello. Barranquilla Universidad del Norte. Obtenido de Zona Próxima: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewArticle/10168/214421444927

Silva, L. R. P. (2018). Congruência de triángulos no geogebra: uma proposta didática para o ensino fundamental.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Naren Carpio Silva , Julio Romero Pabón, Gabriel Vergara Ríos

Downloads

Download data is not yet available.