Abstract
The Madremonte project is a participatory action research -IAP- in the sociocultural and educational field, which, refinanced and redesigned in 2018, has integrated students and professionals of psychology, sociology and education, with schoolchildren, teachers and families from three official Educational Institutions - IEO-, in two municipalities of the department of Valle del Cauca, Colombia and one in the municipality of Cumbal, Nariño. Its objective is to recognize that service-learning and the training of university practitioners and some teachers in educational models or interactions developed from Cultural Psychology and Social Sciences, will allow the creation of communities of practice and learning, as well as the social appropriation of knowledge that facilitates strengthen and improve the learning of participating schoolchildren, teachers, communities and university students.
References
Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura (Vol. 3). Madrid: Visor.
Bruner, J. (2000). La educación, puerta de la cultura. Visor. Madrid.
Bruner, J. (2003). La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida. Fondo de Cultura Económica. Argentina.
Calderón y Narváez (2015). Educación social en contexto adversos: microcolegios, macrocolegios y propuestas alternativas. (Tesis de pregrado). Universidad del Valle. Santiago de Cali.
CIER-sur (2014). Presentación programa de investigación. Página web Univalle. “Contexto Escolar, TIC y Cambio Educativo”. Recuperado de: http://ciersur.univalle.edu.co/research-main/proedu.
Cole, M. (1999). Psicología Cultural: Una disciplina del pasado y del futuro. España: Ediciones Morata.
Colmenares, A. (2012). ‘’Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción’’, Revista de Educación Voces y Silencios, Vol. (3) 102-115.
Cordié, A. (2000). Los retrasados no existen: Psicoanálisis de niños con fracaso Escolar. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión. Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Editorial Morata.
Freire, P. (1971). La educación como práctica de la libertad. México: Editorial Siglo XXI (México, 1971).
Freud, S. (1930). El malestar en la cultura. Alianza Editorial. España.
García, J. (2017). Madremonte 5D; Juego, arte y TIC en la escuela. (tesis de pregrado) Universidad del Valle. Cali, Colombia.
Geertz, C. (1973). Interpretación de las culturas. Editorial: Basic Books, Inc., Nueva York.
Denzin, N. & Lincoln, Y (1978). Competing Paradigms in Cualitative research. en: Handbook of Qualitative Research. California: eds., Sage, Thosand Oaks.
Hurtado Manrique, N., & Moreno Pardev, J. (2018). Experiencias y limitaciones en el proyecto de intervención educativa la Quinta Dimensión (5D): El proyecto “El Club del mohán”. Trans-Pasando Fronteras, (11).
IEO San Juan Bautista de la Salle. (2017). Proyecto educativo institucional. Cali, Colombia
Lalueza, J. L.; Crespo, I.; Pallí, C. & Luque, M. J. (1999). Intervención educativa, comunidad y cultura gitana. Una experiencia con nuevas tecnologías: la Casa de Shere Rom. En Essomba, M.A. (Ed.): Construir la escuela intercultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural. Graó. Barcelona.
Quintero, C. (2017). Por los caminos de la Madremonte: La Quinta Dimensión y la construcción de una comunidad de práctica en un aula de la IEO San Juan Bautista de la Salle, Cali, Colombia. (tesis de pregrado) Universidad del Valle. Cali, Colombia.
Restrepo, B. (2004). ‘’La investigación-acción educativa y la construcción del saber pedagógico’’, Revista Educación y Educadores, No. 7, Universidad de la Sábana. Bogotá, Colombia.
Rogoff, Barbara (2003). The cultural nature of human development. New york: Oxford University Press.
Rojas-Drummond, S.M. & Laboratorio de Cognición y Comunicación (LCC), (1999). “Creando comunidades de aprendizaje en escuelas primarias en México: una perspectiva sociocultural”. En Educar, Vol (9), P.29-40. Guadalajara, México: Secretaría de Educación Pública.
Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículo. Madrid: Editorial Morata.
Tenorio, M. C. (2010). Universidad y Culturas: en busca de la equidad y la inclusión social en la Universidad del Valle. Memorias del Seminario Técnico Internacional Diagnósticos y Diseño de Intervenciones en Equidad Universitaria, en Talca, CINDA, Chile.
Tenorio, M. C. (2016). "Equidad en la Educación Pública Universitaria" En: Universidad del Valle: Reflexiones para un Plan de Desarrollo (pp. 55-77). Cali, Colombia: ed: Centro Editorial Universidad del Valle.
Tenorio, M. C. (2003). “Exigencias y posibilidades al investigar el desarrollo infantil en contextos particulares”. Pontificia Universidad Javeriana, Cali.
Valls, R. (2000). Comunidades de Aprendizaje. Una práctica educativa de aprendizaje dialógico para la sociedad de la información. Tesis doctoral no publicada. Universitat de Barcelona.
Viera, A (2014), Implementación del modelo Quinta Dimensión 5D; Los mundos mágicos de Artemis. Revista de psicología conocimiento y sociedad. Recuperado de: https://sifp.psico.edu.uy/sites/default/files/Trabajos%20finales/%20Archivos/trabajo_final_-_presentacion_entrega_1.pdf.
Viera, A. (2013). “Accesibilidad e inclusión educativa en contextos de Educación Especial”. Informe Flor de Ceibo. Universidad de la República, Uruguay.
Viera, A. y Da Silva, M. (2015). Implementation of the Fifth Dimension Model in the Special School in Uruguay. EDULEARN15 Proceedings. 7th International Conference on Education and New
Vygotski, L. S. (1993). Pensamiento y lenguaje. Obras Escogidas, tomo 2 (pp. 9-348). [Trabajo original publicado 1934]. Madrid: Visor.
Vygotski, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica. Barcelona.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 María Tenorio, Jorge García