Abstract
The article deals with the conception of the training process of the psychopedagogue for the performance of the orienting function. Its objective is to project a methodology that contributes to the improvement of the training of the bachelor in Pedagogy Psychology in the performance of the orienting function in their contexts of professional performance. Participant observation, individual and group interviews, surveys, document review and group dynamics were used as methods. The result obtained is given by the design of the methodology that requires an objective, theoretical foundations, theoretical-instrumental apparatus, composed of actions among which, relationships of subordination and coordination are established.
References
Alanís-Jiménez, J. F. (2018). Consideraciones para la formación continua de personal docente universitario. Revista Educación, 42 (2), 2-21. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v42n2/2215-2644-edu-42-02-00228.pdf
Alonso-Betancourt, L. A., Leyva-Figueredo, P. A., & Mendoza-Tauler, L. L. (2019). La metodología como resultado científico: alternativa para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Opuntia Brava, 11(Especial 2), 231-247. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/915
Fonseca-Hernández, A. A., De la Oliva- de Con, F. (2020). Metodología para la gestión del riesgo en proyectos de inversión de la industria cubana de níquel. Revista Cubana de Finanzas y Precios, 4(1), 87-98. https://www.mfp.gob.cu/revista/index.php/RCFP/article/view/09_V4N12020_AFHyFOC/09_V4N12020_AFHyFOC
Fuentes-Alfonso, L., Rodríguez-Veiguela, Y., Alberto-Santana, O. & Mendoza-Santana, N. B. (2022). La formación integral del profesional universitario matancero durante la pandemia de COVID-19. Atenas, 4(60), 198-211. https://www.researchgate.net/profile/pdf
Guerrero-Palacio, I., Hernández Hernández, J. R., Becalli Puerta, L. E., & Pérez Betancourt, A. (2023). La formación del licenciado en pedagogía psicología para el desempeño de la función orientadora. Atenas, (61) (ene.-dic.) http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/636
Hernández-Sampieri, R., Mendoza-Torres C.P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores. https://www.academia.edu/download/82354154/METODOLOGIA_SAMPIERI_2018.pdf
León-Castillo, Y., Reiné-Herrera, Y., & Aguilar-Aguilera, M. J. (2019). La formación de profesionales universitarios en Cuba: exigencias del siglo XXI. Atenas, 1(45), 51-68. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/356
Martí, J. (1975). Educación Científica (La América, Nueva York, septiembre de 1883). En José Martí. Obras Completas. T. 8, 278 p. La Habana. Editorial de Ciencias Sociales.
Oliva-Gómez, N., Escribano-Hervis, E., Boulet-Martínez, R., & Hinojosa-O’Farril, Y. (2022). Proceso de formación y tarea de impacto: la promoción de la obra de José Martí. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142022000200014&script=sci_arttext&tlng=en
Ortiz-Torres, E. A. (2019). La calidad en la formación de doctores en Ciencias Pedagógicas: una evaluación desde sus egresados y propuestas de mejora. Revista Educación, 43(1), 1-15. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442019000100001
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Ivianny Guerrero Palacio , Juan Hernández Hernández