Environmental education from intercultural: Educational Institution Instituto Mistrató, Department of Risaralda, Colombia
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR AMELICA (Español (España))

Keywords

environmental education
interculturality
environmental pedagogy
participatory research

How to Cite

Acevedo-Hernández , A., & Villada-Osorio , D. (2023). Environmental education from intercultural: Educational Institution Instituto Mistrató, Department of Risaralda, Colombia. Entretextos, 17(32), 196–206. https://doi.org/10.5281/zenodo.7882368

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/7882368

Abstract

The text is derived from a doctoral research in process, in view of the concern about the deterioration and the regional and global environmental crisis. Environmental education in multiethnic and multicultural municipalities such as Mistrató - Risaralda - Colombia, should be thought and experienced from diversity. The objective was to understand the environmental educational context cohabited from environmental education and interculturality based on the pluriethnic and multicultural conditions of the municipality of Mistrató, for which the participatory research method was used. The results provide basic elements to build through participatory research an environmental pedagogy from interculturality in the Institución Educativa Instituto Mistrató from the identification of environmental problems and potentialities and local positive and negative environmental practices. It is concluded that positive actions are weaving intercultural relationships to face local environmental problems and strengthen the potential of the municipality.

https://doi.org/10.5281/zenodo.7882368
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR AMELICA (Español (España))

References

Acevedo, A. L., Velásquez R, C., A, Pardo-Trujillo, A., Vélez C., M. I., Vallejo H., Felipe., Jaramillo L., D., Trejos T., R. A. (2020). Dinámica del clima y la vegetación de los últimos 6700 años en el sector Mistrató (cordillera Occidental, Colombia). Boletín Científico Museo de Historia Natural 24(1), 48-67. DOI: 10.17151/bccm.2020.24.1.3

Corbeta, S. (2021). Educación ambiental y educación intercultural: hacia una construcción de puentes desde un pensamiento ambiental y latinoamericano crítico. Gestión y Ambiente 24 (supl. 1), 107-130. DOI: 10.15446/ga.v24nsupl1.91903

El Diario (febrero 25 de 2021). Comunidad de Mistrató rechaza la construcción de pequeñas centrales hidroeléctricas en el municipio. https://www.eldiario.com.co/noticias/risaralda/comunidad-de-mistrato-rechaza-la-construccion-de-pequenas-centrales-hidroelectricas-en-el-municipio/ ; consultado: mayo 21 de 2022.

IDEAM (2021). Tiempo y clima: http://www.ideam.gov.co/web/tiempo-y-clima/comportamiento-mensual-precipitacion?; consultado: mayo 21 de 2022.

IPCC (2014). Cambio climático 2014: Informe de síntesis. Contribución de los Grupos de Trabajo I, II y III al Quinto Informe de Evaluación del Panel Intergubernamental sobre Cambio Climático [Equipo de Redacción Central, RK Pachulí y LA Meyer (eds.)]. IPCC, Ginebra, Suiza, 151 págs.

Jaramillo, D., Vélez, M.I., Escobar, J., Pardo-Trujillo, A., Vallejo, F., Villegas, J. C., Acevedo, A. L., Curtis, J., Rincón, H. & Trejos-Tamayo, R. (2021). Mid to late holocene dry events in Colombia’s super humid Western Cordillera reveal changes in regional atmospheric circulation. Quaternary Science Reviews, 261. 106937 https://doi.org/10.1016/j.quascirev.2021.106937

Leff, E. (2000). Tiempos de sustentabilidad. Ambiente & Sociedade - Año III - No 6/7 – 1° Semestre de 2000/2° Semestre de 2000. https://www.scielo.br/j/asoc/a/kBpc7zjCX3mLFkcLXRmcZFD/?lang=es&format=pdf

Leff, E. (2018). Pensar la complejidad ambiental. Universidad Nacional Autónoma de México, (pp.7-53): https://www.researchgate.net/publication/328653293_PENSAR_LA_COMPLEJIDAD_AMBIENTAL; consultado: enero de 2022.

Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial – Ministerio de Educación Nacional (2003). Política Nacional de Educación Ambiental. Bogotá – Colombia.

Prieto, O. (2021). Educación Ambiental Intercultural: una alternativa educativa para formar visiones holísticas sobre el mundo. Revista Andina de Educación, 4(2), 74-82 https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.9

Sauvé, L. (2017). Educación Ambiental y Ecociudadanía: un proyecto ontogénico y político. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. Rio Grande, Edição especial XVI Encontro Paranaense de Educação Ambiental, p. 261-278. DOI: 10.14295/remea.v0i0.7306

Verdugo, A. & Guzmán, A. (2020). Educación Ambiental Intercultural: una estrategia didáctica para el cuidado del ambiente en el sexto grado de la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe “Sisid”. Trabajo de grado. Universidad Nacional de Educación, Azogues, Ecuador. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1487

Walsh, C., (2005). La interculturalidad en la educación. Ministerio de Educación Gobierno de Perú, Lima.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Alba Acevedo-Hernández , Diego Villada-Osorio

Downloads

Download data is not yet available.