Abstract
The relevance of education in values and the defense of cultural identities is an issue that cannot be postponed for universities and one of its ways is the promotion of traditions and heritage values such as the cultivation of the “decimal”, an important element of national identity. At the University of Matanzas, the Municipal University Branch in Limonar, the Sociocultural Project “Décima Adentro” is developed whereas the study of the “decima” is promoted as cultural heritage. Extension university actions are offered, strengthening the community social transformation and cultural identity through the “decimal” in the University-Society context.
References
Arboleda-Aparicio, J.C. (2020). Hacia una didáctica comprensivo edificadora. En: En A. Medina Rivilla, A. de la Herrán Gascón y M. C. Domínguez Garrido (Coords.), Hacia una didáctica humanista (pp. 389-460). Madrid: REDIPE-UNED
Arboleda-Aparicio, J.C. (2022). El legado de nuestros mayores, formación y praxis pedagógica Revista Boletín Redipe. Volumen 11. No 8.
Bode-Hernández, G. (2016). Décimas rescatadas del aire y del olvido: Estudio y selección de 140 décimas cubanas improvisadas, 1940-1944. Colección La fuente viva. (Spanish Edition)
Boffill-Navarro, Y. (2022). Literatura e imnovación para la enseñanza de la décima desde la virtualidad. Universidad 2024 http://rein.umcc.cu/handle/123456789/2063
Bueno, S. (1994). Ensayos sobre cubanos. La Habana: Bolsilibros Unión. Cuba.
Carrillo, M. E. & Martínez, A. (2018). Neurodidáctica de la lengua y la literatura. Revista Iberoamericana de educación. 78(1), 149-164. OEI/CAEU https://doi.org/10.35362/rie7813243
Cedeño, J. (2012). Papel de la Extensión Universitaria en la transformación local y el desarrollo social. 12-18.Rev Hum Med vol.12 no.3 http://scielo.sld.cu/scielo.php
Chacón-Zaldívar, C.R. (2016). Estrategia de promoción de la décima escrita en Cuba: Estudio de caso del concurso Iberoamericano “El Cucalambé”. Instituto Superior de Arte. La Habana. Cuba.
De la Torre-Molina, C. (2000). Las identidades una mirada desde la psicología, p 8. Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello. La Habana.
Díaz-Pimienta, A. (2019). Breve acercamiento a la historia de la décima y el repentismo en Cuba. Bulletin hors-série 2019 société suisse des américanistes / schweizerische amerikanisten – gesellschaft, www.alexisdiazpimienta.es.tl
Fierro-Chong, B. M. (2013). Temas de Literatura cubana. Un recorrido por su historia. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Fierro-Chong, B. M. (2019). Educar desde la literatura: enraizamiento cultural para una pedagogía comprensiva. Redipe, 8(8), 83-94. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i8.8022
Fierro-Chong, B. M., Gracía-Caballero, A., Acosta-Morales, H, & Morales de Castillo, F., (2023). Tejiendo valores en los ecosistemas educativos: apuestas para el cambio. Revista Entretextos N.o 33, https://doi.org/10.5281/zenodo.8218453
González, G. (1997). Axiología para la identidad, en: La polémica sobre la identidad. Pensar en Cuba, p 17. La Habana: Ciencias Sociales.
Guillén, N. (1980). El libro de las décimas. La Habana: Ediciones Unión. Cuba.
Guillén N. (1982). Páginas vueltas (Memorias). La Habana: Ediciones Unión. Cuba.
López-Lemus, V. (1995). La décima: Panorama breve de la décima cubana. La Habana:
Academia.
López-Lemus, V. (1997). Décima e identidad: siglos XVIII y XIX. Editorial Academia.
López-Lemus, V. (2019). Décima fiel. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.
Pogolotti, G. (12 de 12 de 2021). Caminos de la identidad. pág. 3.En: Juventud Rebelde. http://www.cubadebate.cu/opinion/2021/12/12/caminos-de-la-identidad/
Quiles-Cabrera, M. del C., Martínez-Ezquerro, A. & Palmer, Í. (2019). Enredos de palabras: gramática y uso de la lengua en nuevos espacios de comunicación. Investigación en didáctica de la lengua. Graó.
Salabarría-Cruz, D., Medina-Echevarría, A., & Pérez-Gutiérrez, R. (2019). Fortalecimiento de la identidad cultural a través del rescate de tradiciones en la niñez. ISLAS, 61 (192): 177-190.192. https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1082
UNESCO (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. Agenda 2030. Disponible en: https://es.unesco.org/themes/liderar-agenda-mundial-educacion-2030
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.