Stigma in the ethnoeducational institutions of Bolívar

Stigma in the ethnoeducational institutions of Bolívar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11442721

Keywords:

coloniality, stigma, ethno-education, women, culture

Abstract

The issue addressed refers to the tribal stigma of race that runs transversally in the ethno-educational institutions of the department of Bolívar, Colombia through language and reveals implicit processes of the coloniality of being in the daily interaction of teachers, students and the school community. The objective is to analyze that stigma constitutes a criterion for reflection and resignification of the participants to be aware of the language, behavior and attitudes towards others and oriented towards the deconstruction and reconstruction of the identity representations that coexist in the classroom. The methodology corresponds to a qualitative case study approach whose scope is densely descriptive based on two categories of analysis of interviews with teachers and students. In conclusion, it is stated that stigma subordinates the other based on the coloniality of the being, affecting emotional interaction in ethno-educational communities.

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Author Biographies

Martha Ligia Herrera Valdés, Institución Educativa Gabriel García Márquez / Universidad de Cartagena

Doctorante en Educación, CADE, Universidad de Cartagena, RUDECOLOMBIA. Magister en Educación con énfasis en Gerencia de Instituciones Educativas de la Universidad Tecnológica de Bolívar. Licenciada en Ciencias Religiosas y Filosofia, Universidad Pontificia Javeriana, miembro Grupo de Investigación RUECA. Docente posgrado Maestría en Recursos Digitales, Universidad de Cartagena. Docente coordinadora (e) I.E. Gabriel García Márquez.

Liris Múnera Cavadías, Universidad de Cartagena

Docente Universidad de Cartagena. Doctora en Ciencias de la Educación. Directora Doctorado Ciencias de la Educación, Rudecolombia, CADE Universidad de Cartagena. Directora del Grupo de Investigación Red Universitaria Evaluación de la Calidad – RUECA, Capítulo Colombia. Investigadora asociada de Minciencias.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Herrera Valdés, M., & Múnera Cavadías, L. (2024). Stigma in the ethnoeducational institutions of Bolívar . Entretextos, 18(35), 126–136. https://doi.org/10.5281/zenodo.11442721
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