Subverting the place of enunciation: towards the co-construction of questions, strategies and knowledge about our biographies and territories

Subverting the place of enunciation: towards the co-construction of questions, strategies and knowledge about our biographies and territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11442273

Keywords:

young people, migration, territory, mapping

Abstract

This article addresses the experiences of the territory from the perspective of young people who are part of Latin American migrant families and attend secondary school in the Buenos Aires suburbs (Argentina). It is the product of a collaborative investigation that set out to subvert the place of enunciation, addressing youth ways of inhabiting, traveling and producing territories that unfold from the streets and the neighborhood where their school is located to their hometowns and towns, and the multiple routes traveled throughout their life. In this exercise of inquiry, we give centrality to the production of their own cartographies, to the creation of their own maps, illustrations and stories. In this way, we seek to support a biographical and generational perspective, understanding the latter as an indispensable condition for the appropriation and production of knowledge that manages to challenge the constitutive asymmetries of the production of geographical knowledge today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verónica Hendel, Universidad Nacional de Luján -CONICET-Universidad de Buenos Aires

Licenciada y profesora en Sociología y doctora en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires). Ha realizado investigaciones con el Centro Educativo para la Producción Total N° 2, de San Andrés de Giles y con escuelas secundarias y organizaciones del distrito de Tres de Febrero. Resultados de sus investigaciones fueron publicados en libros y revistas especializadas. Ha participado como expositora en diversos congresos y encuentros, tanto nacionales como internacionales. Ejerce la docencia en la Dirección de Formación Continua, en Institutos Superiores de Formación Docente, en la UNLu y en la UBA. Fue becaria doctoral y posdoctoral del CONICET, donde ahora se desempeña como Investigadora Adjunta, con sede en el Área de Estudios Interdisciplinarios en Educación Aborigen, del Departamento de Educación de la UNLu. Su proyecto de investigación se titula “La educación secundaria en contextos interculturales: saberes, procesos de identificación y experiencias de movilidad territorial en jóvenes migrantes del Gran Buenos Aires”. Este artículo es el producto del trabajo de sistematización realizado en el marco de la Beca François Chevalier otorgada por el Madrid Institute for Social Research en el año 2021.

References

Cacquard, S. y Cartwright, W. (2014). “Narrative Cartography: From Mapping Stories to the Narrative of Maps and Mapping”. The Cartographic Journal, 51: 12, 101-106. https://doi.org/10.1179/0008704114Z.000000000130

Fornet Betancourt, R. (2009). “La interculturalidad y el sujeto social en el contexto latinoamericano”, en Interculturalidad en procesos de subjetivación. Consorcio Intercultural/SEP, Coordinación Gral de Educ.Intercultural y Bilingüe, 11-30.

Gavazzo, N. (2011). “Acceso diferencial a la ciudad. Identificaciones y estereotipos entre los hijos de inmigrantes bolivianos y paraguayos en Buenos Aires”. Social and Spatial Inclusion of International Migrants. Paper Series, 8. http://hdl.handle.net/11336/188710

Haesbaert, R. (2021). Território e descolonialidade: sobre o giro (multi)territorial/de(s)colonial na “América Latina”. CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20210219014514/Territorio-decolonialidade.pdf

Hendel, V. (2020). Cartografías del peligro: desplazamientos, migración, fronteras y violencias desde la experiencia de los jóvenes en un barrio del Gran Buenos Aires, Argentina, Historia y Sociedad; 39, 7, 184-212. http://dx.doi.org/10.15446/hys.n39.82576

Hendel, V. (2023). “Interculturality as Shelter”. Shelter: An Atlas (Alicia Cowart, Charles Drucker, Darin Jensen-ed). Guerrilla Cartography, 16-37.

Hendel, V., Maggi, M. F. (2022). Venir de muchos viajes: Experiencias de movilidad de jóvenes de familias bolivianas en Argentina, Migraciones, 54, 1-23. https://doi.org/10.14422/mig.i54y2022.006

Hendel, V. (2021). Territorializar la interculturalidad: jóvenes, ciudad y migración en el Gran Buenos Aires, Argentina, Odisea, 8, 238-267. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/odisea/article/view/6922

Leccardi, C. y Feixa, C. (2011). “El concepto de generación en las teorías sobre la juventud”, Última Década Nº34, 11-32. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362011000100002

Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Capitán Swing.

Mannheim, K. (1993). “El problema de las generaciones”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 62, 193-244

Mansilla Quiñones, P., Quintero Weir, J. y Moreira-Muñoz, A. (2019). “Geografía de las ausencias, colonialidad del estar y el territorio como sustantivo crítico en las epistemologías del Sur”. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(86), 148-161.

Mendiola, I. (2012). “Regímenes de movilidad y domesticación del espacio. Política y Sociedad, 49 (3), 433-452.

Mezzadra, S. (2019). “Sealing Borders? Rethinking Border Studies in Hard Times”. Working Paper Series B/Orders in Motion, 3, 1-11.

Mezzadra, S. y F. Rahola, comps. (2008). Estudios postcoloniales. Traficantes de Sueños.

Porto Gonçalves, C W. (2009). “De Saberes y de Territorios diversidad y emancipación a partir de la experiencia latino americana”, Revista Polis, 8 (22). https://journals.openedition.org/polis/2636

Reyes Tovar, M. y Martínez Ruiz, D. T. (2015). “La configuración identitaria en los territorios de migrantes internacionales”, Península, X (2), 117-133.

Sayad, A. (2010). La doble ausencia. De las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Anthropos.

Segato, R. (2007). La Nación y sus otros. Prometeo.

Soja, E. (2008). Postmetrópolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones. Traficantes de Sueños.

Published

2024-06-30

How to Cite

Hendel, V. (2024). Subverting the place of enunciation: towards the co-construction of questions, strategies and knowledge about our biographies and territories. Entretextos, 18(35), 62–76. https://doi.org/10.5281/zenodo.11442273
Loading...