Scenes of school life in schools of Mapuche communities in the Huiliches Department, Neuquén Province, Argentina

Scenes of school life in schools of Mapuche communities in the Huiliches Department, Neuquén Province, Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11441785

Keywords:

decoloniality, education, interculturality, mapuche

Abstract

This article derives from a participatory action research that was carried out through a qualitative methodology in rural and urban schools with a Mapuche population in the city of Junín de los Andes and nearby areas of the southern mountain range of the Province of Neuquén, Argentina. The scenes presented in this article are the  result of my teaching experience in the field and interviews with teachers in the area. In them you can perceive the tension between the reality of these schools and the official proposal as an intercultural conflict. The school culture and the pedagogical facts in these schools can, in their successes and problems, be considered the result of the contact of two very different worldviews and the history of how this asymmetric relationship occurred as a result of the processes of colonization and domination suffered by the Mapuche people.

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Author Biography

Roxana Fraticola, Universidad Nacional del Sur

Nacida en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, vive actualmente en la localidad de Junin de los Andes en la Patagonia Argentina. Es Doctora en Educación de la Univer­­sidad Nacional del Comahue. Becaria del Ministerio de Educación de la Nación para el Perfeccionamiento Docente en Educación Intercultural Bilingüe, Universidad Mayor de San Simón, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. PROEIB Andes-FUNPROEIB, Cochabamba, Bolivia. Especialista en Currículo y Prácticas Escolares en Contexto. (FLACSO); Diplomatura Superior en Constructivismo y Educación (FLACSO); Diplomatura Superior en Currículo y Prácticas Escolares en Contexto (FLACSO); Licenciada en Educación (Universidad Nacional de Quilmes). Profesora Superior de Pintura Mural (Escuela Superior de Bellas Artes Ernesto de la Cárcova). Ha participado es diversos proyectos de investigación en el Departamento de Humanidades. Universidad Nacional del Sur. Bahía Blanca. Argentina; en el Instituto Nacional de Formación Docente y el Instituto de Formación Docente N°8 (IFD N°8) de la Prov. del Neuquén. Fue Coordinadora del proyecto jurisdiccional de investigación de la Dirección General de Nivel Superior del CPE de la Provincia del Neuquén, (2012-2015). Es docente jubilada como directora del IFD N°8 de Junin de los Andes, Neuquén y Asesora de la Dirección General de Nivel Superior, Neuquén. Fue profesora de las cátedras de Didáctica General, Didáctica de las Artes Visuales y de Pedagogía en Nivel Superior. Es pintora y escultora y fue docente de educación artística en diferentes niveles educativos y en educación no formal en las Provincias de Buenos Aires y Neuquén.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Fraticola, R. (2024). Scenes of school life in schools of Mapuche communities in the Huiliches Department, Neuquén Province, Argentina . Entretextos, 18(35), 29–41. https://doi.org/10.5281/zenodo.11441785
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