Abstract
The objective of this article was to know the elements present in the development of literacy in children of the Initial Education stage. The methodology used was framed in a documentary design, for which a review of specialized studies in the field of preschool education was made, psychological theories that allow describing learning at that level. The research findings refer to the development process of basic reading skills, such as reading speed and comprehension of the texts read, is linked to fluency in dictation-taking skills, which was located at a higher level than that of comprehension and writing of reading sentences. It was possible to verify that a fundamental part of the development of children lies in phonological recognition, so that in this way they can comprehensibly write words and phrases.
References
Aguirre, R. (2000). Dificultades de aprendizaje de la lectura y la escritura. Educere, artículos, año 4, Nº 11.
Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (1998). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Barboza, F. y Peña, F. (2014). El problema de la enseñanza de la lectura en Educación Primaria. Revista Venezolana de Educación Educere, 18(59), 133-142. Recuperado de: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/12437
Contreras, M. (2014). Destrezas requeridas para el aprendizaje de la lecto-escritura que deben ser tomadas en cuenta en la transición de preparatoria a primer grado. (Estudio realizado en un grupo de preparatoria del Colegio de Señoritas: "El Sagrado Corazón" de El Naranjo) [Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar de Guatemala]. Red de Bibliotecas Landivarianas. Recuperado de: http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/24/Contreras-Maria.pdf
Garcés, Ada (2018). Aprendizaje de actitudes. http://asomateunivo.com/articulo/id/3256
Fe y Alegría (2021). El aprendizaje de la lecto-escritura. Instituto Fe y Alegría del Perú, Lima, Perú.
Ferreiro, E. (2005). Teoría del Proceso de Aprendizaje de la Lectura y la Escritura. México. Fondo de Cultura Económica.
Hernández, Maibeli (2017). Estrategias de lectura como recurso didáctico para el fortalecimiento de la redacción. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Ezequiel Zamora. Venezuela.
Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona (2015). ¿Cómo aprende el cerebro? - La lectura. https://faros.hsjdbcn.org/es/video/como-aprende-cerebro-lectura. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el Desarrollo. Primera Edición 2018. http://www.evaluacion.gob.ec/ wp-content/uploads/downloads/2018/12/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf
Goodman, K., y Goodman, Y. (1999). Lenguaje Integral programa de Lectura centrado en la Comprensión. Lectoescritura Lecturas. Caracas UPEL
Munari, B. (1896-1980). UNESCO. En J. Piaget. Paris.
Pineda, O. (2016). Actitudes hacia la lectura y comprensión lectora en estudiantes de sexto grado primaria en la I.E. Ruy L. Guzmán Hidalgo. [Tesis doctoral, Universidad Nacional de la Amazonia Peruana]. Recuperado de: http://repositorio.unapiquitos.edu.pe/handle/
UNAP/4418.
Rugerio, J. y Guevara, Y. (2015). Alfabetización inicial y su desarrollo desde la educación infantil.
Sandoval, Sara (2020). Relación entre aptitudes de lectoescritura y el rendimiento escolar.
Smith, F. (1999). Why Systematic Phonis and Phonemic Awareness Instruction Constitute. AnEducational Hazard. LanguageArts 77, 2 (150-155).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Luis Fernando Alvear Ortiz