Learning communities as alternatives in wayuu bilingual intercultural education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR AMELICA (Español (España))

Keywords

learning
communities
decoloniality
IBE
wayuu

How to Cite

Guerra Velásquez , J. (2023). Learning communities as alternatives in wayuu bilingual intercultural education . Entretextos, 17(32), 154–169. https://doi.org/10.5281/zenodo.7882273

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/7882273

Abstract

Learning communities are an alternative resource to smooth out the inconsistencies represented in the current model of Intercultural Bilingual Education (IBE) in Venezuela. In this sense, this study was developed to demonstrate that an out-of-school Wayuu community favors the strengthening of IBE, the overcoming of inequalities, and the reduction of ethnic exclusion of Wayuu students. The methodology was based on the intersection of documentary review and participatory action research. The first phase interprets historical aspects of inclusive policies aimed at the indigenous Venezuelan ethnic groups and Venezuelan indigenous ethnicities and their jurisprudence. The second phase is based on a collective experiential pedagogical experience that represents a useful model to overcome ethnic reductionism. In this regard, it was demonstrated that the model proposed strengthens ethnic dignity, the creation of productive ethical projects, and the development of a decolonial and democratic culture.

https://doi.org/10.5281/zenodo.7882273
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))
VISOR AMELICA (Español (España))

References

Comboni-Salinas S. (1996). La Educación intercultural bilingüe. Una perspectiva para el siglo XXI. Nueva Sociedad.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial Extraordinaria N° 5.453. Marzo 3, 2000.

Decreto 283 (1979). Régimen de Educación Intercultural Bilingüe para la población indígena de Venezuela (20 de septiembre de 1979). Gaceta Oficial de la República de Venezuela.

Dietz G. y Mateos Cortés S. (2011) Interculturalidad y Educación Intercultural en México. Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. Secretaría de Educación Pública.

Flecha, R. y Pulgvert L. (2002). Las Comunidades de Aprendizaje https: //www.ugr.es/~ fjjrios/pce/media/4-4-c-FlechaPuigvertComunidades%20de%20aprendizaje.pdf.

Ley de Misiones (1915). Gaceta Oficial de los Estados Unidos de Venezuela N° 12.562.

Ley Orgánica de Comunidades y Pueblos Indígenas (2005). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela 38.344. Diciembre 27, 2005.

Ley de Idiomas Indígenas (2008). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela 38981 Julio 28, 2008.Ley Orgánica Educación. (2009). Gaceta Oficial extraordinaria N° 5.929 de fecha 15 de agosto de 2009.

Steen Larsen, E. (1995). La educación en algunas comunidades indígenas de Venezuela, Revista de Pedagogía Vol. XVI (41). Escuela de Educación UCV. Caracas.

UNICEF-MPPI. (2014) Orientaciones metodológicas para los proyectos educativos por pueblos indígenas (P.E.P.I). https://www. unicef.org/venezuela/media716/file/ /Orientaciones% 20metodo l%C3B3gicas%20para%20los%20proyectos%20educativos%20por%20pueblos%20ind%C3%AD genas%20(P.E.P.I).pdf.

Villalón, M. E. (1994). Educación para indígenas en Venezuela: una crítica razonada. Caracas: Centro Venezolano de Investigaciones en Antropología y Población.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Josefa Guerra Velásquez

Downloads

Download data is not yet available.