Abstract
This article reflects on the relationship between ethnoeducation, complexity and planetary education, making dialogical approaches from which joint interinfluence is proposed for the reintegration of knowledge in the relational matrix of the teaching-learning process, which entails the inclusion of ancestral knowledge in current and scientific knowledge, while promoting a decolonial-emancipatory perspective in which knowledge is collectively built on the basis of the empowerment of history and memory. All this is possible between, through and beyond the joint fabric of elements that shape pedagogical processes and educational systems. Planetary education includes green thinking and promotes the ecology of action and, like ethno-education, requires collective agreement on the use, conservation, transmission, destiny and transformation of knowledge, in addition to its contextualization and the development of critical thinking.
References
Andrade, J. A. (2015). Reconciliación y responsabilidad: acciones de sinergia para la construcción de un pensamiento ecologizante desde la escuela. “Incertidumbres semilla.” El Ágora Usb, 15(1), 263–271. http://www.scielo.org.co/pdf/agor/v15n1/v15n1a15.pdf
Andrade, J. A. (2022a). Complejidad decolonizadora: aproximaciones desde el paradigma de la complejidad de Edgar Morin. Cadernos de Pesquisa, 29(4), 13–27. https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19777
Andrade, J. A. (2022b). Familia y educación: apuntes para una comprensión sistémica desde el paradigma de la complejidad de Edgar Morin. EduSer, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.197
Andrade, J. A., & Rivera, R. (2019). La investigación una perspectiva relacional. Fundación Universitaria del Área Andina.
Congreso de la República de Colombia 1 (1994). Ley general de educación, 115, https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Dussán, C., & Rodríguez, G. (2005). Comunidades étnicas en Colombia: cultura y jurisprudencia. Universidad del Rosario.
Morin, E. (1977). El método I. La naturaleza de la naturaleza (6a edición). Editorial Cátedra. Colección Teorema Serie mayor.
Morin, E. (1992). El pensamiento ecologizado. Gazeta de Antropología [En Línea], 12(01). http://www.ugr.es/~pwlac/G12_01Edgar_Morin.html
Morin, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Editorial Gedisa.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación a futuro. UNESCO. Organización de las naciones unidas para la educación, la ciencia y la cultura.
Morin, E. (2000). Estamos en un titanic. Biblioteca Digital de la Iniciativa Interamericana de Capital Social, Etica y Desarrollo. http://www.bivipas.unal.edu.co/bitstream/10720/674/1/242-estamos en un titanic.pdf
Morin, E. (2007). Complejidad restringida y Complejidad generalizada o las complejidades de la Complejidad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 12(38), 107–119. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27903809
Morin, E. (2010). Pensar la complejidad. Crisis y metamorfosis. Universitat de València.
Morin, E. (2011). La vía. Para el futuro de la humanidad. Editorial Paidós.
Morin, E. (2020, April 11). Edgar Morin: “Vivimos en un mercado planetario que no ha sabido suscitar fraternidad entre los pueblos.” Varios. https://elpais.com/cultura/2020-04-11/edgar-morin-vivimos-en-un-mercado-planetario-que-no-ha-sabido-suscitar-fraternidad-entre-los-pueblos.html
Morin, E., Ciurana, E., & Motta, R. (2002). Educar en la era planetaria. Unesco- Universidad de Valladolid.
Rodríguez, M. E., Fortunato, I., & Alves, O. H. (2022). Desiderata de la Educación Decolonial Planetaria en re-ligajes complejos. Eduser, Dossiê Temático: Educação Decolonial Complexa: Re-Ligações Complexas, 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.228
Santos, B. de S. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI editores.
Santos, B. de S. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilge.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 José Andrade Salazar, Lisandro Cárdenas Carrero