What about Cognitive Grammar in the training of Colombian teachers?
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))
HTML (Español (España))
VISOR (Español (España))

How to Cite

Hernández Abella, A. (2022). What about Cognitive Grammar in the training of Colombian teachers?. Entretextos, 16(31), 148–154. https://doi.org/10.5281/zenodo.7356254

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/7356254

Abstract

Talking about grammar to language teachers is an outdated topic, a study from which loves and hates emerge and which depends on history, on individual testimony. Roughly speaking, it can be conceived as an isolated object to "elevate" the discourse, to "improve" the intellect; on the contrary, it can be conceived as an inherent element of communication.
https://doi.org/10.5281/zenodo.7356254
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))
HTML (Español (España))
VISOR (Español (España))

References

Alonso Raya, Rosario et al (2021). Gramática básica del estudiante de español. Barcelona, Difusión.

Araque, Olga y Palencia, María Luisa (2006). “El estado del arte de la lingüística cognitiva en Colombia”. Cuadernos de Lingüística Hispánica, Número 8. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja, UPTC. pp. 151-158.

Bosque, Ignacio (2018 a). “¿Qué es hoy la enseñanza de la lengua y qué debería ser?”. Universidad de La Habana, [S.l.], n. 285, pp. 8-24, July 2018. ISSN 0253-9276.

Bosque, Ignacio (2018 b). “Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática”. En Revista de Gramática Orientada a las competencias. 1-1. ReGrOc.

Camps, Anna y Zayas, Felipe, coord, (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática. Barcelona, Graó.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación -ICFES- (2015). Matrices de referencia de lenguaje. Grados 3º, 5º, 9º y 11º. Bogotá, ICFES.

Langacker, R. (2008). “The relevance of Cognitive Grammar for language pedagogy”. En De Knop, S. y De Rycker, T. (eds.) Cognitive Approaches to Pedagogical Grammar. Berlin: De Gruyter Mouton.

Llopis García, Reyes (2009). “La instrucción gramatical en la Adquisición de Segundas Lenguas– revisión de ayer para propuestas de hoy”. redELE nº 16. Revista electrónica de didáctica. Español como lengua extranjera. pp. 65-78.

Llopis García, Reyes et al (2012). Qué gramática enseñar, qué gramática aprender. Madrid, Editorial Edinumen.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (1998). Lineamientos curriculares de lengua castellana. Bogotá, Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2003). Estándares básicos de competencia de lenguaje. Bogotá, MEN.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2016 a). Derechos Básicos de Aprendizaje de Lenguaje. Bogotá, MEN.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2016 b). Orientaciones pedagógicas del área de lenguaje. Bogotá, MEN.

Pérez Abril, Mauricio y Vargas, Ángela Patricia (2015). ¿Cómo enseñan los maestros en el área de lengua castellana? Análisis de las propuestas del Premio Compartir al Maestro. Bogotá, Fundación Compartir-Pontificia Universidad Javeriana.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Alfredo Hernández Abella

Downloads

Download data is not yet available.