Artistic education schools, a space for coexistence, creativity and security
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Artistic education
creativity
security
ATLAS.ti

How to Cite

Navarrete Radilla, M. (2025). Artistic education schools, a space for coexistence, creativity and security. Entretextos, 19(36), 51–62. https://doi.org/10.5281/zenodo.14027396

ARK

https://n2t.net/ark:/47886/14027396

Abstract

The objective of the work is to know through the experiences of students and graduates how art schools are a space of coexistence, creativity and security. In this qualitative, phenomenological and descriptive research, four graduates and four students were interviewed based on a generating question: “What has been your experience at art school?” The responses were analyzed in the ATLAS. ti v 23, and codes, code groups and networks were formed. The results showed that these schools are spaces for healthy coexistence, creative development of communication, personal and work development, as well as for imagining a better world.

 

https://doi.org/10.5281/zenodo.14027396
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguirre-García, J. C., & Jaramillo-Echeverri, L. G. (2012). “Aportes del método fenomenológico a la investigación educativa”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(2), 51-74.

Blanco-Pérez, A (2020) “La importancia de las Artes en la educación de la nación y el individuo”. Debates por la historia vol. 8, núm. 1, parr 50.

Briseño, Héctor. (2018). Cierran escuelas de Acapulco por violencia. La Jornada. Recuperado en https://www.jornada.com.mx/2018/03/22/estados/033n1est

Castañeda-Cárdenas, DP. (2020). Educación artística para el cultivo de la paz Una apuesta de articulación entre escuela y territorio [Tesis de doctorado, Universidad de la Salle]. Archivo digital.

Consejo Ciudadano para la seguridad pública y la justicia penal A.C. (2021). La violencia en los municipios de México. Recuperado de http://www.seguridadjusticiaypaz.org.mx/sala-de-prensa/1600-la-violencia-en-los-municipios-de-mexico-2020

De la Cruz-Aguilar, Guadalupe (2019). “Procesos creativos en el arte para la resignificación de la identidad: una aproximación psicoanalítica”. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 1-25. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.408

Diario Oficial de la Federación (2020). ACUERDO número 01/01/20 por el que se emiten los Lineamientos de ajuste a las horas lectivas señaladas en el diverso número 592 por el que se establece la Articulación de la Educación Básica, para los ciclos escolares 2019-2020 y 2020-2021

Estévez P.M & Rojas V. (2017). “La educación artística en la educación inicial. Un requerimiento de la formación del profesional”. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 114-119

García-Ríos, Antonio Stalin (2005). Enseñanza y aprendizaje en la educación artística. El Artista, (2), 80-97. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87400207

Grosz, Michael P., Lemp, Julia M., Rammstedt, Beatrice, Lechner, Clemens M. (2022). “Cambio de personalidad a través de la educación artística: una revisión y un llamado a más investigación”. Perspectivas sobre la ciencia psicológica, vol 17 (2) 360-384

Guilera, Teresa. (2018). “Empatía y arte en estudiantes de medicina”. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 21(4), 209-213. Epub 16 de agosto de 2021.https://dx.doi.org/10.33588/fem.214.959

Mena, G., Enrique (2020) Los beneficios de la Educación Artística No Formal. (pp. 775-789). Redes de investigación e innovación en docencia universitaria. Vol. 2020. Universidad de Alicante.

Pérez-Peláez, ME, & Cernuda Lago, A. (2020). “La actividad artística como regulador de los procesos de ansiedad y agresividad en niños. Revista Portuguesa de Educação”, 33 (2), 226-239. https://doi.org/10.21814/rpe.17739

Plan de estudios por Competencias de Educación Media Superior (2010). Universidad Autónoma de Guerrero. Comisión General de Reforma Universitaria.

Serra-Estudillo, L (2019). “Arte comunitario: soluciones activas para el cambio social” Entretextos Arte, educación y sociedad. Año 11, número 31

Tovar, P. (2015). “Una reflexión sobre la violencia y la construcción de paz desde el teatro y el arte”. Universitas Humanística, (80),347-369. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79135351014

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.