Abstract
The objective of this work is to develop a procedure to treat local music as a tool to highlight the emancipatory work of Las Tunas women in Cuba. Actions are designed to treat the contents of particular didactic disciplines as part of the initial training curriculum for the Preschool Education career. The analysis of the message of the Anthem of the city of Las Tunas favored the link between the history of the town and the prominence of women in Las Tunas. This procedure allowed the formation of local identity values to be developed to its full extent, through all the proposed activities.
References
Acebo, M. (2005). La formación del valor identidad latinoamericana en los adolescentes de la Educación Secundaria Básica desde el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de América (tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Álvarez, E. & Machado, U. (2023). “Musical appraisal in the training in art instructors professionals”. Revista Didasc@lia: didáctica y Educación. (CEPUT), Vol.14, No. 1 de 2023 Enero-Marzo. pps. 98-113.
Araujo, N. (2009). “Apuntes sobre el significado y valor de la identidad cultural”. In: Dolores F. Rodríguez Cordero y Nadiesha Teresa Barceló Reina. Pensamiento musical pedagógico en Cuba: historia, tradiciones y vanguardia. La Habana: Editorial Adagio.
Delgado, D. (2000). “La cultura popular y la defensa de la identidad”. In Filosofía y Sociedad: Tomo II. La Habana: Editorial Félix Varela.
Chirino, M. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los futuros profesionales de la educación (tesis doctoral inédita). ISPEJV. La Habana, Cuba.
Infante, Y. & Reyes J. (2009). Concepción didáctica para el tratamiento de los contenidos de la historia de las mujeres en el Programa de Historia de Cuba en la Educación Secundaria Básica. Proyecto investigativo Cliodidáctica. Universidad de Las Tunas, Cuba.
Martí, J.J. (1975). De las damas cubanas. P.17. Obras completas. Tomo 5. Editorial Ciencias Sociales. La Habana.
Martínez, V. (2022). La formación de la identidad cultural local desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Educación Artística en Secundaria Básica. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Las Tunas, Cuba.
Salcedo, R. (1915). “¿Cuál es la mayor necesidad musical?” Revista Música (4), p. 52-58.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.