Abstract
This study describes the communicative styles as a educative realities framed in the training of skills, for these reason, the communicative styles displayed in the classroom are studied by the intercultural communicative styles as a way of questioning them, how it was developed, and how was produced or replayed the communicative styles of the teacher or the future teacher, or student in training in pedagogy in the context of their professional practice. This is a qualitative research, describes the communicative, cognitive and intercultural skills (CCIC) developed by the practice, lead teacher and pedagogy student in training into the classroom, in the framework of their professional practice. It correspond to the IX Region from Chile called La Araucanía, where is predominant the Mapuche culture, take a methodological approach based on the speech analysis of semi structural interviews, It concludes the CCIC leads the professional practice teachers, incorporates the students culture as a content into the subjects.
References
Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Philadelphia: Multilingual Matters.
Chen, G-M. y Starosta, W. (1996). “Intercultural communication competence: A synthesis. Annals of the International Communication Association”, vol.19, núm.1, pp.353-383. doi: 10.1080/23808985.1996.11678935. Extraído de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23808985.1996.11678935
Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalismo y diversidad en educación. Una aproximación antropológica, México, Fondo de Cultura Económica.
Espinoza, E., Rivas, H., Lema, R., Reyes, G., Calvas, M. y Velásquez, K. (2019). “Formación de competencias comunicativas, Carrera de Educación básica. UTMach. Ecuador”, Revista Espacios, vol. 40, num. 41, pp. 21- 33.
Fairclough, N. (1992). Discourse and social change, Cambridge, MA, Polity Press
Flick, U. (2012). Etnografía y observación participante en la Investigación Cualitativa, Madrid, Morata.
Foucault, M. (1984). Vigilar y Castigar, Madrid, Editorial Siglo XXI.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía, Sao Paulo, Paz e Terra SA.
González, G. (2016). “La formación permanente de los docentes, ante el desafío de atender a la diversidad educativa”, Revista de educación inclusiva, vol.9, num. 2, pp. 144-154.
Ibañez, N., Figueroa, M., Rodríguez, S. y Aros, A. (2018). Interculturalidad en la formación docente: Un aporte desde las voces de personas de los pueblos originarios. Revista de estudios pedagógicos, 44, (1), pp.225-239.
Kabir, R. y Sponseller, A. (2020). Interactuar con la competencia: un estudio de validación de la autoeficacia en la comunicación intercultural Escala de forma abreviada, Frontire in Psychology, Vol. 11, pp. 1-15.
Mineduc (2019). Resultado educativos 2018, Agencia de la calidad de educación, Santiago de Chile, MINEDUC.
Marimán, P. (2019). Los Mapuche antes de la Conquista Militar Chileno- Argentina. En ¡Allkutunge,wingka! ¡ka kiñechi! Ensayos sobre historias mapuche. Chile, Ediciones Comunidad de Historia Mapuche.
Olivencia, J. (2013). Fundamentos pedagógicos de la educación intercultural: construyendo una cultura de la diversidad para una escuela humana inclusiva. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 69(134), 5-30.
Quidel, J. (2016). “El quiebre ontológico a partir del contacto mapuche hispano”, Chungara, Revista de Antropología Chilena, vol. XLVIII, núm.4, pp.713-719. Extraído de https://scielo.conicyt.cl/pdf/chungara/v48n4/art07.pdf
Quijano, A. (2014). Des/colonialidad y Bien Vivir. Un nuevo debate en América Latina, Perú, Editorial Universitaria.
Quintriqueo Segundo, Torres Héctor, Sanhueza Susana, (2017), Competencia comunicativa intercultural: formación de profesores en el contexto poscolonial chileno, Alpha, n.45. pp. 235-254.
Sacavino, S. y Vera, M. (2015). Multiculturalismo, interculturalidad y educación: contribuciones desde América Latina, Colombia, Ediciones desde abajo.
Searle, J. (1994). Actos de habla. Ensayo de Filosofía del Lenguaje, Argentina, Editorial Planeta. Extraído de https://www.textosenlinea.com.ar/libros/Searle%20-%20Actos%20de%20Habla.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Alejandra Tapia-Vidal