transcomplex studies around education: didactic, curriculum and diagnostic
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))

Keywords

complejidad
transcomplejidad
experiencias críticas
currículo
didáctica
diagnostico

How to Cite

Gómez Salas , A. (2021). transcomplex studies around education: didactic, curriculum and diagnostic. Entretextos, 15(29), 68–78. https://doi.org/10.5281/zenodo.5716223

Abstract

One of the tools that all teachers use in the day-to-day educational work is the curriculum and all that it implies. However, many of the parts that make up the foundations of education have been stuck in traditionality and do not open to new fronts of knowledge and new situations, that is why, in this article, we want to show the transcomplex studies carried out in around educational tools, such as didactics, the curriculum and educational diagnosis and to cite, for this, the various authors in charge of such studies. Likewise, it is wanted to show that traditional activities, involved in the educational process, can also be studied and applied from transcomplexity, which allows teachers to have a more complete and formative teaching-learning process from the student's experience and from his understanding of the environment and environment that surrounds him, what has been called, for some years, critical experiences. These critical experiences are part of the students' social being and go on to describe the moments and episodes that have enormous consequences for their change and personal development. Undoubtedly, they are issues that require constancy and continuous updates so as not to leave education stuck in traditionality.

https://doi.org/10.5281/zenodo.5716223
PDF (Español (España))
PDF Zenodo (Español (España))

References

Arroyave, D. (2002). La revolución pedagógica precedida por la revolución del pensamiento: un encuentro entre el pensamiento moriniano y la pedagogía. Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo. Bogotá, Colombia.

Bertalanffy, L. (1981). Robots, hombres y mentes: la psicología en el mundo moderno. Guadarrama, Madrid.

Echeita, G (2008). La Educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Recuperado de: http://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/sarrio/documentos.pdf

González, J. (2014). Paradigma Educativo Transcomplejo. Revista Conciencia.

González, J. (2016). La Transcomplejidad una nueva forma de pensar la educación. Rev.Cs.Farm. y Bioq vol.4 no.2 La Paz.

Huertas, O. (2014). La educación en el marco del paradigma transcomplejo: Ciudadanía e Inclusión. Revista de Ciencias de la Educación. Oaxaca, México.

López, C. (2020). Transcomplejidad en la Educación Primaria: Investigación Transcompleja. Universidad Latinoamericana y del Caribe, ULAC, Venezuela.

Mejía, J. (2004). Sobre la investigación cualitativa. Nuevos conceptos y campos de desarrollo. Lima: Investigaciones sociales.

Morín, E. (2000). La mente bien ordenada. Madrid: Ediciones Seix Barral

Mosonyi, E. (2012). Identidad Nacional y Culturas Populares. Fondo Editorial Fundarte. Serie Identidad Nacional. Venezuela.

Rodríguez, M. (2018). La Educación Patrimonial y la Formación Docente desde la Transcomplejidad. Revista de Estudios Interdisciplinares en Ciencias Sociales. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín.

Woods, P. (1993). Experiencias críticas en la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Paidós

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Amalia Gómez Salas

Downloads

Download data is not yet available.