Learning styles and their relationship with academic performance in the statistics module I through traditional methodology and the use of technological tools in students from ITSA - Soledad (Atlantic)

Learning styles and their relationship with academic performance in the statistics module I through traditional methodology and the use of technological tools in students from ITSA - Soledad (Atlantic)

Authors

  • Julio Romero Pabón Universidad del Atlántico
  • Gabriel Vergara Ríos Universidad del Atlántico
  • Jonathan Castro Mercado Institución Universitaria ITSA

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5500708

Keywords:

Learning styles, academic performance

Abstract

This research was carried out with the objective of identifying the relationship between the learning styles and the academic performance presented by the students of the ITSA University Institution in the statistics module I, through the traditional methodology (algebraic - mathematical methods) and the use of technological tools. The research was cross-sectional, with a descriptive-correlational design and a quantitative approach, where it was possible to identify the predominant type of academic performance in the statistics module I and detect the most frequent learning style in the teaching and learning process of students. students. A personal satisfaction test was designed in order to diagnose the knowledge that students present with respect to the teaching and learning process of statistics I with the use of traditional methodology and the use of technological tools and the application of a CHAEA questionnaire in order to identify the most representative learning style in them; the first with liker-type response options and the second dichotomous being the answers yes (1) and no (0), these questionnaires were validated by 4 experts and their reliability was measured by Cronbach's alpha coefficient. The population was 200 students, taking a sample of 120 students from the statistics module I. The data were analyzed with the SPSS and Excel program using descriptive and correlational analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amarrillo, J. y Ventura, E.(2012). Relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes de la especialidad de geografía de la facultad de ciencias sociales y Humanidades de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, 2012 (tesis de pregrado) Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima – Perú.

Alonso, C. (2008). Estilos e Aprendizaje, presente y futuro. Revista Estilos de aprendizaje 1(1) pp. 4 – 15. Alonso, C. Gallego, D. y Honey, P (1999). Los estilos de Aprendizaje. Mensajero Bilbao.

Alonso, C. (1992). Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios. Tomo I. Madrid: Colección Tesis Doctorales. Editorial de la Universidad Complutense. Recuperado Noviembre de 2008 en http://www.jlgcue.es/modelos.htmAlves, E. y Acevedo, R. (1999). La evaluación Cuantitativa. Venezuela. Cerimed.

Alba Miriam V. V. (2015). Relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico en Matemáticas en alumnos de ciclo V de educación secundaria. Trabajo de grado para optar el título de Magister en Educación. Universidad Tecnológico de Monterrey, Bogotá, Cundinamarca, ColombiaBecerra Verona, Carlos Alfredo, Perú (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en el área de matemática de los estudiantes de tercer grado de secundaria, Trujillo, 2017. Escuela de posgrado, Universidad Cesar Vallejo.

Alvarado Jacquelin P; Montoya Idialy A; Rico Alejandro M (2017). Los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico en matemáticas: aplicación del modelo de Honey y Mumford a una universidad colombiana. Articulo localizado en: Revista de estilos de aprendizaje, ISSN: 2232-8533, Vol. 9 No. 18, pag. 44 – 66.

Bahamón Marly J. M; Pinzón Mildred A. V; Alarcón Linda L. A; Bohórquez Inés C. O (2012). Estilos y estrategias de aprendizaje: una revisión empírica y conceptual de los últimos diez años. Pensamiento Psicológico. Articulo localizado en: revistascientificasjaveriana@gmail.com, ISSN: 1657-8961 vol. 10, núm. 1, 2012, pp. 129-144 Pontificia Universidad Javeriana, Cali, Colombia.

Camila Rico Hernández (2016). Análisis de los estilos de enseñanza y aprendizaje aplicados en lengua castellana en docentes y estudiantes de la básica secundaria de la institución educativa San Francisco de la zona Sur. Trabajo de grado para optar el título de Magíster en Educación. Universidad del Tolima, Ibagué, Colombia

Canfux Verónica (2000). Tendencias pedagógicas en la realidad educativa actual. Colectivo de autores cepes. Universidad de la habana - Universidad “Juan Misael Saracho” Tarija – Bolivia. pág. 8.

Depaz Javier E. H (2017) Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en matemática en la I.E. “Simón Bolívar”- Pativilca. Trabajo de grado para optar el título de Magíster en Educación con Mención en Docencia y Gestión Educativa. Escuela de Postgrado, Universidad César Vallejo. PerúJuárez Carlos S. L ; Hernández Sarahi C. G y Escoto María C. P. De L.(2011). Rendimiento académico y estilos de aprendizaje en estudiantes de psicología. Articulo localizado en: Revista de estilos de aprendizaje, ISSN-e 1988-8996, Vol. 9, Nº. 17, 2016, págs. 268-288.

González (2003) Factores determinantes del bajo rendimiento académico Universidad Complutense de Madrid España – tesis doctoral, recuperado de: http://biblioteca.ucm.es/tesis/edu/ucm-t27044.pdf.

María Begoña T. Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Articulo localizado en: Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505. Enero - Diciembre. Nº 9 (2004): 209-222.

Ossa Javier C. C y Lagos Nelly S. M (2013). Estilos de Aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Pedagogía de Educación General Básica (primaria) de una universidad pública en Chile. Artículo localizado en: Revista de estilos de aprendizaje, ISSN-e 1988-8996, Vol. 6, Nº. 11, 2013, págs. 178-189.

Roberto H. S ; Carlos F. C ; Pilar B. L (2010): Metodología de la investigación, 5ta edición, McGraw – Hil, México.

Tardecilla Joaquín P, Arrieta Bryan J.N y Garizabalo Claudia M. D. (2014). Estilos de aprendizaje en estudiantes de educación media y su relación con el desempeño en las pruebas Saber 11. Articulo localizado en: Revista de estilos de aprendizaje, ISSN-e 1988-8996, Vol. 10, Nº. 20, 2017, págs. 2-33.

Villamizar, Nancy L ; Gómez Jaime. (2011). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la Corporación Universitaria Adventista de Colombia y su relación con el rendimiento académico en el área de matemáticas. Articulo localizado en: Revista De Estilos De Aprendizaje, 4(7). Recuperado octubre de 2011 en http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/922.

Ruiz Betty L. R; Trillos Julia G; Morales Juan A (2006). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios (Universidad Tecnológica de Bolívar). Articulo localizado en: revista de estudios e investigación en psicología y educación, ISSN 1138-1663, Vol. 13, págs. 441-460.

Published

2021-06-30

How to Cite

Romero Pabón, J., Vergara Ríos , G., & Castro Mercado , J. (2021). Learning styles and their relationship with academic performance in the statistics module I through traditional methodology and the use of technological tools in students from ITSA - Soledad (Atlantic). Ciencia E Ingeniería (hasta Agosto De 2024), 8(1), e5500708. https://doi.org/10.5281/zenodo.5500708
Loading...