Abstract
In this article we are going to present some reflections on the theoretical and philosophical keys of Habermas’ thought, and then explain how in politics and the social sciences there has been a theoretical and epistemological development of the categories of Critical Theory developed since Marxism.
References
Adorno, Th. (1978). Dialéctique Négative. Payot. Paris.
___________ (1979). Trois Études sur Hegel. Payot. Paris.
___________ (1969). Intervenciones: nueve modelos de Crítica. Monte Ávila. Caracas.
___________ (1960). Sobre la Metafísica de la Teoría del Conocimiento. Monte Ávila. Caracas.
__________ y Horkheimer, M. (1974). La Dialectique de la Raison. Gallimard, Paris.
Apel, K-O. (1991). Teoría de la Verdad y Ética del Discurso. Paidós. Barcelona.
________ (1996). “Transformation sémiotique de la logique transcendentale”, Philosophie. Nº 48.
Ál v aro MÁrquez -F ern Ández
Minuit. Paris.
Assoun, P.L. y Rauler, G. (1978). Marxisme et Théorie Critique. Payot. Paris.
Balandier, G. (1988). Modernidad y Poder. Júcar. Madrid.
Berman, M. et al. (1989). El Debate Modernidad y Postmodernidad. Punto Sur. Bs As.
Bengoa R, de A. J. (1992). De Heidegger a Habermas: Hermenéutica y fundamentación última en
la Filosofía Contemporánea. Herder. Barcelona.
Bussoff, H. (1982). Racionalidad Crítica y Política. Alfa. Madrid.
Cabada, M. (1975). El Humanismo Pre-marxista de L. Feuerbach. BAC. Madrid.
Castoriadis, C. (1975). L´Institution Imaginaire de la Société. Seuil. Paris.
Camps, V. (1988). Ética, Retórica y Política. Alianza. Madrid.
Comesaña-Santalices, G. (1980). Alienación y Libertad: la doctrina sartreana del otro. OLIJS. Valencia. Venezuela.
Cortina, A. (1991). Crítica y Utopía: La Escuela de Frankfürt. Cincel. Madrid.
_________ (1993). Ética aplicada y Democracia Radical. Ed. Sevilla, Madrid.
Delgado-Ocando, J-M. (1983). Comunidad y Conciencia Posible. Cuaderno de Trabajo Nº 30. I.F.D.
Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas y Jurídicas. LUZ. Maracaibo.
Follari, R. (1990). Modernidad y Postmodernidad: una óptica desde América Latina. Aique. Buenos
Aires.
Fornet-Betancourt, R. (1992). Problemas actuales de la filosofía hispanoamericana. Paris y Aachen.
R.F.A.
Gabás, R. (1987). Dominio Técnico y Comunidad Lingüística. Ariel. España.
________ (1986). Racionalidad Instrumental y Mercado. Gili, México.
Gallardo, H. (1991). Crisis del Socialismo Histórico. DEI, Costa Rica.
Giddens, A. et al. (1988). Habermas y la Modernidad. Cátedra. Madrid.
Gracia, J-F y Jakesic, J. (1988). Filosofía e Identidad Cultural en América Latina. Monte Avila, Caracas.
Habermas, J. (1992a). Texte und Kontexte. Suhrkamp, Franckfurt.
___________ (1992b). Del uso Pragmático, Etico y Moral de la Razón Práctica. Taurus. Madrid.
___________ (1991a). Escritos sobre Moralidad y Eticidad. Paidós, Barcelona.
___________ (1991b). La Necesidad de Revisión de la Izquierda. Tecnos, Madrid.
___________ (1990a). Pensamiento Post-metafísico. Taurus, Madrid.
___________ (1990). Identidades nacionales y Postnacionales. Tecnos, Madrid.
___________ (1989a). El Discurso Filosófico de la Modernidad. Taurus, Madrid.
___________ (1989b). Teoría de la Acción Comunicativa: complementos y estudios previos. Cátedra,
Madrid.
___________ (1988a). Teoría y Praxis. Tecnos, Madrid.
___________ (1988b). J La Lógica de las Ciencias Sociales. Tecnos, Madrid.
___________ (1987a). Escritos Políticos. Península, Barcelona.
___________ 1987b). Teoría de la Acción Comunicativa. Racionalidad de la Acción y Racionalización
social. Vol.1.Taurus. Madrid.
__________ (1987b). Teoría de la Acción Comunicativa. Crítica de la Razón Funcionalista. Vol.2.Taurus,
Madrid.
__________ (1987). La Reconstrucción del Materialismo Histórico. Taurus, Barcelona.
__________ (1986). Perfiles Filosóficos-Políticos. Taurus, Madrid.
__________ (1985). Conciencia Moral y Acción Comunicativa. Ediciones 62, Barcelona.
__________ (1984). La Técnica y Ciencia como «Ideología». Tecnos, Madrid.
__________ (1982a). Historia y Crítica de la Opinión Pública. Gustavo Gili, Barcelona.
__________ (1982b). Conocimiento e Interés. Taurus, Madrid.
__________ (1975). Problemas de Legitimación en el Capitalismo Tardío. Amorrortur, Bs As.
Hegel. G.W.F. (1979). La Phénoménologie de l´Esprit. Aubier-Montaigne. Paris.
____________ (1969). Lógica. Ricardo Aguilera. Madrid.
____________ (1973). Filosofía de la Lógica y de la Naturaleza. Claridad. Buenos Aires.
____________ (1969). Filosofía del Espíritu. Claridad. Buenos Aires.
Heidegger, M. (1960). ¿Qué es eso de Metafísica? Sur. Buenos Aires.
Heller, A. (1991). Historia y Futuro. ¿Sobrevivirá La Modernidad? Península. Barcelona.
________ (1981). La Théorie des Besoins Chez Marx. Gallimard. Paris.
________ (1974). Hipótesis para Teoría Marxista de los Valores. Grijalbo. México.
________ (1979). Pour une Philosophie Radicale. Sycomore. Paris.
Heller, A, Fehér, F y Markus, G. (1986). Dictaduras y Cuestiones Sociales. FEC. México.
________ y Feher, F. (1981). Marxisme et Socialisme. Maspero. Paris.
_________________ (1989). Políticas de Postmodernidad. Península. Barcelona.
Hinkelammert, F. (1995). Cultura de la Esperanza y Sociedad sin Exclusión. DEI. Costa Rica.
Horkheimer, M. (1978). Théorie Traditionnelle et Théorie Critique. Payot, Paris.
______________ (1974). Éclipse de la Raison. Seguido de Raison et Conservation de Soi. Payot, Paris.
______________ (1976). Les Débuts de la Philosophie Bourgeoise de l¨Histoire. Payot. Paris.
Hook, S. (1974). La Génesis del Pensamiento Filosófico de Marx: De Hegel a Feuerbach. Barral.
México.
Jay, M. (1978). L´Imagination Dialectique. Histoire de L´École de Francfort. Payot, Paris.
______ (1984). Marxism and Totality. The adventures of a concept from Lukács to Habermas. Polity
Press. Cambridge.
Kellner, D. (1989). Critical Theory, Marxism and Modernity. Johns Hopkins University Press.
Kofler, L. (1981). La Racionalidad Tecnológica en el Capitalismo Tardío. Aguilar. Madrid.
KosiK, K. (1976). Dialéctica de lo Concreto. Grijalbo. México.
Kourganoff, V. (1973). La cara oculta de la universidad. S. XX. Buenos Aires.
Lamo De E. E. (1975). Fundamentos de la Cosificación: De Marx a la Escuela de Francfort. Alianza.
Álvaro MÁrquez -FernÁndez. Madrid.
Lechner, N. (1977). La crisis y el Estado en América Latina. CID. Caracas.
Lenk, H. (1984). Filosofía Pragmática. Alfa. Barcelona.
Levinas. E. (1991). Entre nous. Essais sur le Penser á l´autre. Grasset, Paris.
Lledó, E. (1994). Memoria de la Etica. Taurus. Madrid.
Louran, E. (1968). El Estado y el Inconsciente. Kairos. Barcelona.
Lukács, G. (1978). Historia y Conciencia de Clases. Grijalbo, México.
Lukes, S. (1987). Marxismo y Modernismo. FCE. México.
MacCarthy, Th. (1978). A. The Critical Theory of Jürgen Habermas. Cambridge University Press.
McLellan, D. (1972). Les Jeunes Hégéliens et Karl Marx. Payot, Paris.
Marcuse, H. (1968a). Eros et Civilisation. Minuit, Paris.
__________ (1968b). L´Homme Unidimensionnel. Minuit, Paris.
__________ (1968c). Raison et Révolution. Minuit, Paris.
__________ (1971). Pour une Théorie Critique de la Société. Denoël, Paris.
__________ (1972). Contre-Révolution et Révolte. Seuil. Paris.
__________ (1971). Un Ensayo sobre la Liberación. J. Martínez. México.
Markus, G. (1974). Langage et Production. Denöel-Gonthier. Paris.
__________ (1982). Marxismo y Antropología. Grijalbo. México.
Márquez-Muñoz Tebar, J. (1996). “La Epistemología y las Representaciones en la Técnica y la Economía”, Utopía y Praxis Latinoamericana. Separata, Nº 1. (Vol.1), Maracaibo.
Márquez-Fernández, A. (1984). “La Concepción Feuerbachiana del Hombre”, Revista de Filosofía.
Vol. 6-7- CEF-LUZ. Maracaibo.
__________________(1978). El Materialismo Antropológico de Ludwig Feuerbach. Escuela de Filosofía. LUZ. Maracaibo.
___________________(1995a). La Crisis de la Razón Occidental, en Utopía y Praxis. Año:2. Vol.2.
LUZ. Maracaibo.
___________________(1996). “Dominio Tecno-comunicativo de los intereses y las necesidades sociales”, Omnia. Nº1 (marzo). LUZ, Maracaibo.
___________________ (1995b). “Argumentos críticos contra la Hegemonía de la Ciencia”, Revista de Filosofía. Vol. 20. CEF, LUZ, Maracaibo.
___________________ (1985) “Gramática de la Significación Alienada”, Cuadernos Venezolanos de Filosofía. Ediciones Previas. No. 23. UCAB, Caracas.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Álvaro Márquez-Fernández