Artificial Intelligence at CIETyC 2024: A Beacon of Transformative Innovation

Artificial Intelligence at CIETyC 2024: A Beacon of Transformative Innovation

Authors

  • Iris Jiménez Pitre Universidad de la Guajira

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12809579

Keywords:

Artificial Intelligence, Higher Education, Social Transformation

Abstract

The International Congress on Science, Education, and Technology 2024 (CIETyC 2024), held in Armenia, Quindío, Colombia, from May 22 to 24, has marked a milestone in the quest for innovative solutions to the challenges of the 21st century. This multidisciplinary meeting for social transformation provides a dynamic space for exchange and reflection on the challenges and opportunities presented by science, education, and technology in today’s society. It brought together researchers, academics, students, and professionals from various fields, fostering collaboration and knowledge generation in an enriching environment to explore the transformative potential of science, education, and technology in our society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iris Jiménez Pitre, Universidad de la Guajira

Docente de planta Universidad de la Guajira, Colombia, grupo de investigación BIEMARC. Estancia postdoctoral en Universidad del Zulia en ciencias humanas. Septiembre de 2014 - noviembre de 2015. Estancia postdoctoral en Universidad Rafael Belloso Chacín en ciencia y tecnología. Septiembre de 2014 - noviembre de 2015. Doctorado en gerencia de proyectos de ciencia y tecnología en Universidad Rafael Belloso Chacín, febrero de 2011 - mayo de 2013. Maestría en informática educativa en Universidad Rafael Belloso Chacín, febrero de 2009 - mayo de 2011. Ingeniería de sistemas en Universidad Nacional Abierta y a Distancia febrero de 2000 - junio de 2006. Presidenta del CIETyC 2024 Colombia e investigadora senior reconocida por MinCiencias. Docente e investigadora en el área de educación, pedagogía, currículo y tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Amplia experiencia en investigación educativa y en la integración de tecnologías emergentes en el aprendizaje. Autora de diversas publicaciones y ponencias en congresos internacionales.

References

Anthropic. (2024). https://claude.ai/login

Aguilar Juárez, M. A., Toledo Vázquez, V., & Roblero Villatoro, E. J. La comunicación, desde el uso de recurso de las ticen los modos colectivos de producción de conocimientos en la RESIEDU. LA INVESTIGACIÓN UNIVERSITARIA Y SUS CONTRIBUCIONES EN MESOAMÉRICA, 235.

García-Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 9-39.

Goleman, D. (2014). Inteligencia emocional. [Emotional intelligence]. Editorial Kairos. Temas e Debates e Círculos de Lectores.

Google AI. (2024). https://gemini.google.com/

OpenAI. (2024). https://chat.openai.com/

Pérez, G. M. H. (2022). Aportes de la inteligencia emocional en la educación. EPISTEME KOINONIA: Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(1), 274-287.

Sánchez Cruz, L., Valarezo Encalada, C., Martínez Paredes, G., y Sánchez Artigas, R. (2021). Inteligencia emocional y rendimiento académico: estudio en escolares de Huambaló, Ecuador. [ Emotional intelligence and academic performance: study in schoolchildren in Huambaló, Ecuador] Correo Científico Médico, 25(3). Recuperado de: https://n9.cl/wzhii.

Published

2024-07-28

How to Cite

Jiménez Pitre, I. (2024). Artificial Intelligence at CIETyC 2024: A Beacon of Transformative Innovation. Ciencia E Ingeniería (hasta Agosto De 2024), 11(2), e12809579. https://doi.org/10.5281/zenodo.12809579
Loading...