The open access is a fundamental tool for the universalization of scientific knowledge and the scientific knowledge and the transformation of society

The open access is a fundamental tool for the universalization of scientific knowledge and the scientific knowledge and the transformation of society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10370178

Keywords:

Open Science, Open Access, Scientific Journals, Scientific Communication

Abstract

This editorial explores the potential of open access in science, emphasizing its impact on knowledge transfer and societal transformation. It underscores the vital role scientific journals play in disseminating and constructing knowledge. The editorial addresses misconceptions about open access, asserting that while there is a slight advantage in the citation of open access articles, the quality of the content remains paramount for increased citations. Within the context of open science policies, there is a growing call to reconsider how researchers' productivity is measured, not only in Colombia but possibly worldwide. The editorial highlights the crucial role of universities in shaping a knowledge society and outlines the challenges faced by open access journals. Concluding with a brief overview of the articles in this issue of the journal "Ciencia e Ingeniería," readers are invited to explore them and consider submitting their manuscripts to the journal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marisol Santos Acevedo, Universidad de La Guajira

Bióloga, con Maestría en Gestión y Auditorías Ambientales. Orientación: Ciencia y Tecnología Marina. Profesional capacitada en el área de ecología trófica y sistemática de peces de agua dulce, estuarinos y marinos, bioprospección continental y marina, ensayos de bioactividad con extractos de organismos marinos, ensayos de toxicidad, cultivo de organismos marinos en condiciones de laboratorio, diseño de sistemas de recirculación, con amplia trayectoria elaboración y manejo de proyectos, recopilación de información biológica, redacción y edición de informes y publicaciones. Docente en la Universidad de La Guajira, Riohacha, Colombia.

References

Abadal, E. (2017). Las revistas científicas en el contexto del acceso abierto. En: Revistas científicas: situación actual y retos de futuro. Universitat de Barcelona, pp. 181-195. http://eprints.rclis.org/32137/

Abadal Falgueras, E. y Anglada Ferrer, LL. M (2020). Ciencia Abierta: cómo han evolucionado la denominación y el concepto. Anales de Documentación, 23(1). http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.378171

Brainard, J. (2021). Science vol. 371, edición 6524 pp. 16 – 20 https://www.science.org/doi/10.1126/science.371.6524.16

García-Peñalvo, F. J. (2017). Mitos y realidades del acceso abierto. Education in the Knowledge Society. 18(1): 7-20. https://doi.org/10.14201/eks2017181720

MINTIC - Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación. (2022). Política Nacional de Ciencia Abierta 2022-2031. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/politica_nacional_de_ciencia_abierta_-2022_-_version_aprobada.pdf

UNESCO - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Estudio preliminar sobre los aspectos técnicos, financieros y jurídicos relativos a la conveniencia de contar con una recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta. Documento de trabajo. 40 C/63 3 de septiembre de 2019. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370291_spa

Vizcaíno, M. y Muñoz, R. (2018). La investigación en las universidades de Colombia. En: Vizcaíno, M. y Muñoz, R. Las universidades como productoras de conocimiento en Colombia. pp. 143-185. Bogotá: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. doi: http://dx.doi.org/10.16925/9789587601060

Published

2023-12-19

How to Cite

Santos Acevedo, M. (2023). The open access is a fundamental tool for the universalization of scientific knowledge and the scientific knowledge and the transformation of society. Ciencia E Ingeniería (hasta Agosto De 2024), 10(2), e10370178. https://doi.org/10.5281/zenodo.10370178
Loading...