New educational scenarios in discreet math working with JFLAP

New educational scenarios in discreet math working with JFLAP

Authors

  • Elisa Oliva Departamento de Informática-Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de San Juan
  • Mathias Diaz Oghas Departamento de Informática-Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de San Juan
  • Ana Molina Departamento de Informática-Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de San Juan
  • Nancy Alonso Departamento de Informática-Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de San Juan

Keywords:

Software jflap, TIC, lenguajes artificiales, lenguajes autómatas

Abstract

Information and communication technologies (ICT) allow greater interactivity between teachers and students, and promote the emergence of new scenarios for learning. Humanity communicates with natural languages; and with machines through artificial languages. Theoretical Computing is based on a mathematical base derived from Algebra. It is one of the objectives of the subject of Discrete Mathematics that students can formalize notions related to mathematics and computing, emphasizing the study of formal languages ​​and automata. This proposal compares the construction of the deterministic finite automaton that responds to a certain language, made by hand and with Jflap software; that "in appearance" they are different, but with theoretical interventions it was possible to conclude that they were equivalent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrate,S., Pochulu,M. El software educativo en la enseñanza y aprendizaje de la matemática: fortalezas, oportunidades, debilidades y amenazas. (2 de Marzo 2019). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/24867/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chillemi, A., Alonso, N. Matemática discreta para informáticos (1ra. edición). UNSJ. San Juan, Argentina (2015).

Cubero, E., Moreno, M., Salomon, R. Teoría de Autómatas y lenguajes Formales (3ra. edición). Mc Graw Hill, Madrid. (2007).

Educación con uso de softwares educativos (29 de Abril 2019) .Recuperado de http://www.tecnologiaseducativas.info/eventos-y-contenidos/noticias-y-articulos-sobre-tecnologia-educativa/152-nuevos-escenarios-de-aprendizaje

El aprendizaje en los nuevos escenarios educativos(30 de Abril 2019).Recuperado de https://www.educ.ar/recursos/92215/el-aprendizaje-en-los-nuevos-escenarios-educativos

Giró,J.,Vazquez,J.,Meloni,B.,Constable, L. Lenguajes formales y Teoría de Autómatas. Alfaomega, Argentina.(2015).

Gomez,D.,Pardo,L.,Tırnauca,C. Lenguajes Formales (Para Ingenieros Informáticos) Univ. de Cantabria. (2015).

Hopcroft J., Motwani R., Ullman J. Teoría de autómatas Lenguajes y computación (3ra. edición). Pearson, España. (2008).

Johnsonbaugh, R. Discrete Mathematics. Prentice Hall.( 2009).

Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la Educación (29 de Abril 2019).Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/havana/areas-of-action/education/tic-en-la-educacion/

Maggio, M. Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Editorial Paidós, Buenos Aires. (2012).

Meirieu, Ph. Aprender, sí. Pero ¿Cómo? Octaedro, Madrid. (1992).

Rodger, S.H., Finley, T.W. JFLAP: An Interactive Formal Languages and Automata Package. (2006).

Slavich, G. M. y Zimbardo, P. G. Transformational teaching: theoretical underpinnings, basic principles, and core methods. Educational Psychology Review, 24(4), 569-608. (2012).

Zangara, A. Uso de nuevas tecnologías en la educación: una oportunidad para fortalecer la práctica docente. Revista Puertas Abiertas - ISSN 1853-614X.(2009).

Published

2020-10-21

How to Cite

Oliva, E., Diaz Oghas , M., Molina , A., & Alonso , N. (2020). New educational scenarios in discreet math working with JFLAP. Ciencia E Ingeniería (hasta Agosto De 2024), 7(2), e086. Retrieved from http://revistas.uniguajira.edu.co/rev/index.php/ceiantigua/article/view/e086
Loading...