Vol. 17 No. 32 (2023): Safeguarding ancestral knowledge in Planetary Education (January-June 2023)
Safeguarding ancestral knowledge in Planetary Education (January-June 2023)

Como lo expresa la motivación inicial de la fundación de Entretextos, revista de Estudios Interculturales desde Latinoamérica y el Caribe, de la Universidad de La Guajira, Colombia, es un compendio inter y transdisciplinar; cuya finalidad es visibilizar las reflexiones e investigaciones en proceso y/o terminadas a partir de una hermenéutica intercultural de los saberes y formas de conocimiento que actualmente se desarrollan especialmente en América Latina y el Caribe. Y diríamos a lo largo de su transcurrir, su compresión planetaria.

También disponible a cuerpo completo PDF.

Doi: https://www.doi.org/10.5281/zenodo.7884204

Perfiles

Milagros Rodríguez, Ivan Fortunato
12-24
Entretextos: Salvaguarda de saberes ancestrales en la Educación Planetaria
https://doi.org/10.5281/zenodo.7832689
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7832689

Editorial

Milagros Rodríguez, Ivan Fortunato
25-28
Educar en la era planetaria
https://doi.org/10.5281/zenodo.7832729
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7832729

Artículos

Milagros Rodríguez
29-48
Ancestral knowledge conceived with taras: a decolonial satire planetary relinage
https://doi.org/10.5281/zenodo.7867218
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7867218
Rosmery Camargo Barliza
49-62
Reflections on ethnoeducation and pedagogy. Tensions and possibilities
https://doi.org/10.5281/zenodo.7867263
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7867263
José Lemus Maestre
63-80
Comunity universitary education and ancetral knowledge: resignify what we are
https://doi.org/10.5281/zenodo.7867299
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7867299
Mayra Jiménez Alonso, Evelin Cruz Álvarez, Yeissett Pérez González, Danay Fernández Zamora
81-95
Mother tongue: essentiality in training university students
https://doi.org/10.5281/zenodo.7867373
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7867373
Ivan Fortunato
96-109
Is yesterday's knowledge necessary today? Or how the pachamama helps to think about planetary education
https://doi.org/10.5281/zenodo.7868840
PDF (Português (Brasil)) HTML (Português (Brasil)) XML (Português (Brasil)) VISOR AMELICA (Português (Brasil))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7868840
Pengp Peña Pérez
110-126
Linguistic perceptions and attitudes of wayuu university students about spanish in their speaking community
https://doi.org/10.5281/zenodo.7868938
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7868938
Isaura Negrete Vega
127-141
Chair of Afro-Colombian Studies: a tool for the recognition of cultural diversity
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882226
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882226
José Andrade Salazar, Lisandro Cárdenas Carrero
142-153
Ethnoeducation and complexity: challenge for a planetary education
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882266
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882266
Josefa Guerra Velásquez
154-169
Learning communities as alternatives in wayuu bilingual intercultural education
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882273
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882273
Andrés Martínez Choles , Deibis Mendoza López
170-181
Level of active hope in students: Case Educational Institution #8, headquarters Perpetuo Socorro, Maicao
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882285
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882285
Vilma Ceballos Mejía , Yeimi Sánchez López, María Perdomo Perdomo, Marlon Méndez Quitián
182-195
Thesis paper: life project
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882296
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882296
Alba Acevedo-Hernández , Diego Villada-Osorio
196-206
Environmental education from intercultural: Educational Institution Instituto Mistrató, Department of Risaralda, Colombia
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882368
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882368
Edwin Ríos Badel , Viviana Velásquez Salgado
207-220
Moments of formation of infants in the wayuu culture: scenery of intergenerational dialogue
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882429
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882429
José Andrade Salazar
221-233
Educating in the planetary age, challenges of education
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882439
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882439
Antonino Santiago Isidro
234-252
Indigenous youth and university education in the COVID-19 Contest
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882481
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882481
Oli Maturana Correa
253-268
Senses of education in the afrochocoano people
https://doi.org/10.5281/zenodo.7882500
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7882500
Aldo Ocampo González
269-284
Colonial linguistic: articulated opacities and oppressions
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883631
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883631
Carlos Busón Buesa , Katherin Pérez Mendoza , Mónica Pineda Arroyo
285-306
Work and technology in the fourth industrial revolution. A challenge for education and the economy in a post-pandemic world
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883648
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883648

Argumentos

Jairo Portillo Parody
307-317
The terredad of the island of Cubagua, Venezuela. Photo essay drifting
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883707
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883707
Limedis Castillo Mendoza
318-321
The poetry of Bélgica Quintana: regards from her aesthethics adn the pure ceremony of her words
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883705
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883705
Juan Moreno Blanco
322-329
Hernando Tellez and the chage of the garciamarquiana writing of 1952
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883703
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883703

Pinceladas regionales

Antonino Santiago Isidro
330-331
The t´aju and the xapuxku totonaca family integrants
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883787
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883787
Yolanda de León de Santiago
332-333
N´owi ya hñähñu- habla el pueblo otomí
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883789
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883789
Virgilio Arango Pérez
334-335
Contribution of the graduated. Etnoeducation, interculturality and diversity by Guajira¨s University to Mitú and Vaupés teachers from Colombia. My first experience with the virtual educative Model
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883791
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883791
Justiniano Salazar
336-337
Contribution of the graduated. Etnoeducation, interculturality and diversity by Guajira¨s University to Mitú and Vaupés teachers from Colombia. My first experience with the virtual educative Model
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883793
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883793

Reseñas

Milagros Rodríguez
338-341
Transfilosofía sentipensante
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883878
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883878
Heiman Nupan Criollo
342-345
Salud mental y medicina tradicional de las comunidades ancestrales Pijaos del Tolima en contextos de violencia. ISBN: 978-628-7524-07-1
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883876
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883876
Roberto Rivera Pérez
346-349
Perspectivas desde la complejidad y ciencias sociales. Comentarios y reflexiones. ISBN: 978-607-98943-8-2
https://doi.org/10.5281/zenodo.7883874
PDF (Español (España)) HTML (Español (España)) XML (Español (España)) VISOR AMELICA (Español (España))
ARK: https://n2t.net/ark:/47886/7883874