Teaching triangle congruence criteria with ICT tools in eighth grade

Teaching triangle congruence criteria with ICT tools in eighth grade

Authors

  • Naren Carpio Silva Colegio Adventista de Apartadó
  • Julio Romero Pabón Universidad del Atlántico
  • Gabriel Vergara Ríos Universidad del Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5500706

Keywords:

Geometry, Triangles, Triangle congruences, ICT, teaching, Learning

Abstract

The teaching of the congruence criteria of triangles, with the technological tools in the eighth grade of the Apartadó Adventist School, where a didactic proposal with activities based on the levels was carried out and executed from Van Hiele, Suitability Levels where these processes were supported using ICT. With these proposed tools, he showed a new route of teaching the Triangles Congruence Criteria, also in Mathematics and Statistics. She generated, developed, and promoted the acquisition of knowledge and skills in relation to geometric elements and the rationale for proportionality where she gave a link to new ways of exposing Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Naren Carpio Silva , Colegio Adventista de Apartadó

Profesor Titular. Colegio Adventista de Apartadó

Grupo de investigación de Sistemas Dinámicos y EDO.

Barranquilla

Julio Romero Pabón, Universidad del Atlántico

Profesor Titular. Universidad del Atlántico

Grupo de investigación de Sistemas Dinámicos y EDO.

Barranquilla

Gabriel Vergara Ríos, Universidad del Atlántico

Profesor Titular. Universidad del Atlántico

Grupo de investigación de Sistemas Dinámicos y EDO.

Barranquilla

References

Breda, A., & do Rosário Lima, V. M. (2016). Estudio de caso sobre el análisis didáctico realizado en un trabajo final de un máster para profesores de matemáticas en servicio. Journal of Research in Mathematics Education, 5(1), 74-103

Caleño, M. (2014). Apropiación de los criterios de semejanza a partir de los conceptos de proporcionalidad y congruencias de triángulo utilizando el software Geogebra y algunas aplicaciones APPLET wed. Universidad Nacional, 5.

Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: Fundación Santillana.

Fernández, M. T. (2011). Una aproximación ontosemiótica a la visualización y razonamiento espacial (tesis doctoral). En M. T. Blanco, Una aproximación ontosemiótica a la visualización y razonamiento espacial (tesis doctoral) (pág. 12). Granada: Universidad de Compostela .

Martínez Ávila, M., Gasca Leyva , M., & Ruiz Valdés, S. (2017). Las TIC en la educación superior: un eje transversal en el proceso enseñanza-aprendizaje. Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática (págs. 1-29). Ciudad de México: Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de contaduría y Administradores.

Ministerio De Educación Nacional [MEN] . (2016). Colombia aprendiendo. Obtenido de Colombia Aprendendo, Proyecto Matematica Recreativa: http://www.colombiaaprendiendo.edu.co/geogebra/que-es-geogebra/

Moreno, M. Z. (2019). El teorema de Pitágoras en el marco del modelo de Van hiele: propuesta didáctica para el desarrollo de competencias en el razonamiento matemático en estudiantes de noveno grado de la Institución Educativa Anna Vitiello. Barranquilla Universidad del Norte. Obtenido de Zona Próxima: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewArticle/10168/214421444927

Silva, L. R. P. (2018). Congruência de triángulos no geogebra: uma proposta didática para o ensino fundamental.

Published

2021-06-30

How to Cite

Carpio Silva , N., Romero Pabón, J., & Vergara Ríos, G. (2021). Teaching triangle congruence criteria with ICT tools in eighth grade. Ciencia E Ingeniería (hasta Agosto De 2024), 8(1), e5500706. https://doi.org/10.5281/zenodo.5500706
Loading...